- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
190

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstkritiken - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

190 KUNSTERITIKEN.

i samme forhold, så mærkes ikke hvad hver enkelt mangler.
Det er naturen set ved solnedgang.**)

Som der er en personlig stil i literaturen, er der en
personlig malemåde:

»Hvorfor skulde malerens karakter, ja selv hans øje-
blikkelige lune ikke have indflydelse på hans kolorit? Når
hans almindelige sindsstemning er sørgmodig, mørk og sort,
når der til stadighed er nat i hans melankolske hoved som i
hans mørke atelier, når han forjager dagslyset af sine værelser
og søger ensomhed og mørke, vil I så ikke vente en frem-
stilling, der er om end kraftig så dog tillige mørk, dump og
dyster? En galdesyg, der ser alting gult — skulde han ikke
kaste over sit billede det samme slør, som hans syge organ
drager over naturen og som piner ham selv, når han sammeén-
ligner det grønne træ, han har i sin fantasi, med det gule
træ, han nu ser for øjet? Vær vis på, at en maler viser
sig lige så meget, ja mere i sit værk end en forfatter i sit.***)

Det er dette krav på en personlig kolorit, som får
Diderot til overalt i Salonerne at dadle en upersonlig
malemåde. Han siger således ved lejlighed til Doyen:
yMen De har forladt Deres første malemåde! Havde
jeg ikke haft kataloget, havde jeg såmænd ikke gen-
kendt Dem i dette billede. Pas på, at De ej ved så-
ledes at gå fra en fremgangsmåde til en anden, ender
med at få en usikker og almindelig, som tilhører alle
andre, kun ikke Dem selv.***) Værst er Diderot mod
dem, der efterligner koloristen par exellence, Chardin.
Dem slænger han i ansigtet et ,pauvre victime de
Chardin*, et udtryk, som atter og atter kommer igen.+)

*) X p. 471.
* X p. 469.
**F) X p. 219.

+) X p. 205, 214, 339, 389, 376, 204.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free