- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
201

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstkritiken - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KUNSTERITIKEN. 201

medens han roser Vernet fordi han anbringer alle slags
personer og situationer på sine — og oven i købet per-
soner og situationer, som ikke er dagligdags. Men selv
Vernet er ham ikke god nok, men overgås i idéindhold
af Poussin.*) Landskabsmaleriet skal hæves i interesse
ved at kombineres med fremstillingen af alvorlige kon-
flikter i livet.

Tydelig nok går disse ytringer ud på at opstille en
slags rangforordring, hvorefter landskabsmaleriet stilles
under menneskefremstillingen. Diderot synes dog at
oversé, at det her ikke drejer sig om en blot kvanti-
tativ forskjel i interessen, men at landskabsmaleriet re-
præsenterer en ganske ejendommelig domæne i kunstens
rige, som måske nok i og for sig er mindre end menrieske-
skildringens, men ikke derfor kan erstattes af denne.

Dette er imidlertid til syvende og sist kun småting
og særdeles undskyldeligt i et århundrede, som levede
mere i boudoirernes, selskabssalenes og studerekamrets
indelukkede eller ophedede atmosfære end under himlens
høje loft, og som søgte menneskenes selskab mere end
naturens ensomhed. Hvad Diderot har ydet på kunst-
kritikens område er, sålidt som noget, han har ydet,
helt uden lyde. Men der er noget usigelig velgørende
i at se den vækst og den grøde, der ytrer sig i ud-
viklingen af det standpunkt, hvori han havner. Han
begynder med den bedste vilje af verden — som en kunst-
kritikens Holbach eller Helvetius — til at klemme livet
af al fornuftig kunstbetragtning ved at putte den i for
stramt et svøb. Men det ender med, at hans kraftige
subjektive frihedstrang, hans frodige, livsfyldige person-
lighed sprænger båndene. Det er interessant at %e,

*) XI p. 162, 229, 249, 287.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free