- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
237

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturfilosofien - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NATURFILOSOFIEN. 297

IV.

Diderot nøjes i ,d’Alemberts drøm* ikke med at
drage de af hans naturopfattelse flydende psykologiske
konsekvenser. Han lader dr. Bordeu gøre sig til tals-
mand for en opfattelse af de etiske grundbegreber, hvor-
ved al moral faktisk ophæves. Uagtet vi først i det
følgende afsnit skulde sysle med Diderots etiske tanker
og hypoteser, vil vi dog gøre en undtagelse med dem,
han lægger Bordeu i munden, eftersom de hænge nøje
sammen med alt det foregående.

Spørgsmålet er det, hvorledes det går med moralen,
når man har den i foregående fremsatte naturfilosofi.
Hvad nu for det første frihedens problem angår, så
hævder Bordeu i Diderots dialog, at friheden er en ki-
mære. Individet kan aldrig have handlet anderledes
end han i det givne øjeblik har handlet. Handlingen
er kun den nødvendige virkning af en eneste, meget
kompliceret årsag, nemlig individets karakter, der atter
er et produkt af verdensløbet. Hvis vi tænker os en
anden handling, måtte vi i virkeligheden tænke os et

helt andet handlende individ. Når jeg har handlet på

en bestemt måde, så er den, der havde handlet på en
anden måde, ikke længer mig. At påstå, at jeg 1 det
øjeblik jeg taler og handler, kan handle og tale ander-
ledes end jeg gør, det er det samme som at påstå, at
jeg både er mig selv og ikke er mig selv.

Den sag er da klar nok, men hvad bliver så af be-
greberne dyd og last? Ja! fortsætter den ubønhørlige
doktor, de får en hel anden betydning end hidtil. Man
vil stadig handle godt og handle dårligt — den forskel
ophæves ikke — men dette betyder kun at man er født
med en lykkelig eller med en ulykkelig natur. Man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free