- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
247

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etiske Tanker og Problemer - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ETISKE TANKER OG PROBLEMER. 247

gavner sig selv derved, så kan man ikke bebrejde ham
at han ophører dermed, når han tror at nå videre i
personlig interesse ved at tilsidesætte andres vel. Og i
så fald, med hvad ret kan man kalde hans handlinger
udydige, da de jo dog gavne ham selv? Hvorledes be-
grunde nogen moralsk fordring til ham?

Også fra en anden side set falder forpligtelsens
problem bort for den Holbachske etik. Da alle indi-
videts drifter til syvende og sist kun drage det 1 en
retning, nemlig hen imod dets egen størst mulige lykke,
så kan der umulig opstå nogen konflikt i dets sjæl
mellem dyden, der vil lægge vejen om ad almenvellet,
og udyden, der vil gå direkte til den personlige lykke.
Når individet vælger den urette vej, er det i den fejle
erkendelse, at det er den, der fører bedst til målet.
Når det vælger den rigtige vej, er det i den rigtige er-
kendelse, at det er den, der fører bedst til målet. Fejlen
ligger altid i viden, ikke i viljen. Så snart individets
forstand oplyses, så det grant ser, hvor dets sande
interesse ligger, så må individet — ifølge Holbach —
naturnødvendigt gå den rette vej. Om en bedre er-
kendelse, der kæmper mod en i modsat retning gående
tilbøjelighed, bliver der under disse omstændigheder ikke
tale. Der kan ikke være kamp mellem menneskelige
drifter, men kun en usikkerhed i beregningen af de for-
dele, to eller flere afvigende handlemåder vil bringe indi-
videt. Så længe individet ikke har indset, hvilken handle-
måde der bringer det mest fordel, kan det fornuftigvis
ikke stå for individet som pligtmæssigt at gøre det ene
fremfor det andet, og er individet på den anden side
kommet til et resultat, så det klart ser, hvor den
største interesse ligger, så vil det naturnødvendigt vælge
denne handlemåde og ej den anden. Heller ikke i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free