- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
255

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etiske Tanker og Problemer - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ess

ETISKE TANKER OG PROBLEMER. JE

tilfælde og forestillingen om de fordele, som lovens over-
holdelse vil medføre. Kærligheden til det gode er for
så vidt et kunstprodukt, i virkeligheden ikke andet end
egeninteressen i den særlige form, den antager, når indi-
videt beregner de fordele, som flyder af en vis hensyn-
tagen til de faktiske love.

I de noter, Diderot i (1776) skrev i randen af sit
exemplar af Helvetius’ bog, indvender han, at det er så
langt fra, at lovene skaber retfærdighed, at de netop
forudsætter den. Samvittighed og retfærdighedsfølelse
existerer hos individerne forud for enhver social kon-
vention. Hvis en vild, der er stærk, fratager en sva-
gere den frugt, han surt har erhvervet sig, så — mener
Diderot — vil røverens samvittighed fordømme ham og
på den anden side vil den plyndrede have en forestil-
ling om, at der er tilføjet ham uret. Uden at have ud-
formet klare begreber, må de vilde besidde en vis pri-
mitiv lov, der billiger og misbilliger deres handlinger og
for hvilken den senere skrevne lov kun er fortolker,
udtryk, sanktion.*)

Og endvidere: Ligesom de mægtige og stærke
aldrig vilde have samtykket i at slutte sig sammen
med de svage under et samfunds love, hvis de ikke i
deres stille sind indrømmede det uretfærdige i at fratage
den svage hans surt erhvervede jagtudbytte, således har
de svage en stiltiende agtelse for magten, kraften som
sådan, fordi den er af særlig nytte hvor det gælder at
frarive tigeren skoven, at dyrke jorden overalt hvor
der skal kæmpes og arbejdes.**)

Vi ser altså, hvorledes Diderot stadig fastholder

*) II p. 387 4.
**) II p. 289.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free