- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
280

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Diderots Tanker om Opdragelsen - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

280 DIDEROTS TANKER OM OPDRAGELSEN.

dem, der har finere øre og rigere lugtesans end folk
som Diderot og Rousseau, men uden at have mere ånd,
og at kvinderne har en finere følesans end mændene,
men stå tilbage for dem i indsigt. Ud fra disse og
lignende kendsgerninger drager Helvetius med dyb fø-
lelse af sin egen videnskabelige værdighed den alminde-
lige slutning, at ,alle normalt organiserede mennesker*
fødes med de samme forudsætninger for åndelig ud-
vikling (égale aptitude å lesprit) og af naturen har
samme chance for at kunne gøre ,de største opdagel-
ser i matematik, kemi, politik etc.* Når der alligevel
findes så overordenlig store afvigelser mellem de for-
skjellige individualiteter, når den ene bliver et geni, den
anden en klodrian, så kan det kun forklares som en
følge af den forskjellige opdragelse, menneskene ere
underkastede, og de forskjellige ydre forhold — rang,
pengeforhold, omgang, bøger, elskerinder etc. —, hvor-
under de lever. Selv geniet er kun geni i kraft af til-
fældet. Under andre forhold var Rousseau måske kun
blevet et almindeligt, jævnt udviklet menneske; nu er
han et af ,tilfældets mesterværker*.

Den mulighed, at afvigelserne mellem individualite-
terne — da de ikke kan forklares ved den ydre orga-
nisation (sanseorganerne) — kunde skyldes en vis indre
organisation, affejer Helvetius af rent , metodiske* grunde,
der i ugenerthed søger deres lige. Han siger nemlig,
at da ingen endnu har påvist denne indre organisation
og dens forhold til ånden, så har man ikke lov til at
påberaabe sig den for at forklare fænomener, der alle-
rede er tilstrækkelig forklarede ved en kendt årsag (in
casu opdragelsen). Det er unægtelig et stærkt stykke
af Helvetius. Fordi den ene af to muligheder, der kan
tænkes som forklaringsgrunde, er vanskelig tilgængelig

0

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free