- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Første Bind /
323

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Theologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den, blive eet Legeme og Lemmer sammen udi vor Herres
Jesu Christi Legeme«, »et Sakramente under udvortes
synlige Tegn, som vor Herre Christus indsatte alle
Sine til en evig Amindelse, at han haver givet sit
Legeme udi Døden og udgydt sit Blod paa Korsets
Galge for Mange til Syndernes Forladelse«. Ligesaa
tydeligt, men ogsaa uden polemisk Hensigt og derfor
uden Fremhævelse af Modsætningen, vedkjender han sig
sin Opfattelse i sit videnskabelige Hovedskrift, det
fuldstændige theologiske System, med hvilket han tog
Plads blandt Europas berømteste Theologer: »Syntagma
institutionum christianiarum« (»Sammenstilling af de
kristelige Indstiftelser«) 1574. I et af den
Calvin’ske Dogmatiks Hovedpunkter, Benægtelsen af
Christi Legemes »Ubiqvitet« eller hans gudmenneskelige
Virksomhed paa Jorden, samstemmer N. Hemmingsen
utvetydigt, idet han gjør gjældende, at Christus i
Nadveren »ikke er tilstede med Hensyn til Stedet, thi
spørger man om Stedet, da er Christi Legeme begrænset,
men med Hensyn til Menneskets Tro, der rigtig bruger
Christi hellige Nadver«; Sakramentet er »indstiftet
til Ihukommelse af Christi Død«, det er »en aandelig
Forbindelse med Christus og en aandelig Forbindelse
mellem alle dem, som nyde det.«

I Tydskland havde Orthodoxien imidlertid gjort Front
mod den hemmelige Calvinisme. Den strenge Lutheranisme
havde sin Hovedskandse i det theologiske Fakultet i
Tübingen, hvis Universitets Kansler JACOB ANDREÆ var
en nidkjær og dygtig Modstander af de calviniserende
Tendenser. Paa hans Tilskyndelse stillede Kurfyrst
AUGUST af Sachsen, Hovedet for de protestantiske
Fyrster i Tydskland, sig i Spidsen for Bevægelsen,
og med Fængsling, Embedsfortabelse og andre strenge
Forholdsregler bekæmpedes Kryptocalvinismens
Tilhængere. Jacob Andreæ havde tidligere æsket N.
Hemmingsens bestemte Erklæring om hans Forhold til
Nadverlæren, men havde ikke modtaget noget
fyldestgjørende Svar; nu stemplede han den danske
Lærde som en af Frafaldets betydeligste og farligste
Mænd, og fra Kurfyrst August afgik der Brev til hans
Svoger Kong Frederik II. med Klage over, at de for
Calvinisme afsatte tydske Præster og Theologer hyppig
beraabte sig paa Hemmingsen og den kjøbenhavnske
Højskole; Klagen var ledsaget af N. Hemmingsens
»Syntagma« som Aktstykke for dens Berettigelse.
Kongen kunde ikke lade denne Beskyldning for ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:43:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ildalihi/1/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free