- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Første Bind /
347

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Theologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Betydning for den skildrede Tid. Det er Jersins 1631
udgivne Bog »Om Miracler, Tegn oc Obenbaringer oc deris
udleggelse«, som fremkaldtes af følgende Anledning.

Søndagmorgen den 28. Novbr. 1630 sattes Ribe By i
den største Bevægelse ved en forunderlig Begivenhed,
som fremkaldte Ængstelse i alle Gemytter. Kort før
Højmesse havde man opdaget en mærkelig Skrift paa
en Rude i Byfogdens Gaard: »C: Ch: estei Beim Brøn«
stod der tydelig at læse, men vendt paa Hovedet, og
hvor omhyggelig man aftørrede og skurede Glasset, kom
Skriften dog stedse tilsyne igjen hver Morgen, naar
Duggen faldt. Store Menneskemasser stimlede sammen
om Huset for at se denne ildevarslende Indskrift, der
ligesaa sikkert maatte bebude noget Ondt for Byen
eller Landet, som de hemmelighedsfulde Bogstaver ved
Kong Belzazars Gjæstebud i sin Tid havde varslet ilde
for Herskeren i Babylon.

Hvorledes Skriften skulde læses og de ufuldkomne Ord
suppleres, kunde end ikke Bispen sige, »og ikke heller
ligger der stor Magt paa, meget derpaa at grunde«,
bemærker han, hvorpaa han tilføjer: »Det vilde jeg
ønske, at Folk vare saa færdige til at eftertænke
noget af de klare Guds Sknfter, som de denne uvisse
og mørke Skrift haver begrundet«. At Fænomenet havde
et overnaturligt Udspring, nærede han dog ingen Tvivl
om, og mest tilbøjelig var han til at betragte det
som fremkommet ved Fandens Kunster; men da Djævelen
Intet kunde udrette uden Guds Tilladelse, mente han,
man gjorde rettest i at betragte Tegnet som sendt til
en Vækkelse for Folket, at det maate erkjende sin
store Synd. Til Beroligelse for Borgerne holdt han en
Række Prædikener med Miraklet i Cana som Udgangspunkt,
hvilke han kort efter sammenarbejdede til den ovenfor
nævnte Traktat. Nogle Uddrag af dens Argumentation
ville vise os Jersin i hans Stilling til Tidens
Overtro: han deler dens Mangel paa sand Erkjendelse
af Naturen og er derfor hildet i Forestillingen om
en vilkaarlig Forbindelse mellem det usædvanlige
Fænomen og et eller andet tilstedeværende eller
forventet Samfundsforhold; men han søger efter Evne
altid hellere at paavise en indre end en kras ydre
Sammenhæng og undgaaer derfor ikke at staa i sin
Samtids Øjne som befængt med - Fritænkeri!

I Indledningen skjelner Biskoppen mellem de sande og de falske
Profeter, hvilke sidste jo ifølge Skriften have Magt til at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Apr 19 11:50:10 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ildalihi/1/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free