- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Tredie Bind /
154

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ingemann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Komedie »Aandernes Maskerade«, i HAUCHS dramatiske Digte
»Kontrasterne«, men skarpest og med gjennembrydende
Virkning i J.L. HEIBERGS Komedie »Julespøg og
Nytaarsløjer« (1816), hvis aandfulde satiriske
Paavisning af det ingemannske Forgudelses-Uvæsen,
særlig som det tog paa Veje ved »Blancas« Fremkomst,
affødte en varm Polemik (1817) mellem Heiberg og
GRUNDTVIG, der betragtede sig som den stærke mandlige
Vaabendrager for den kvindelig svage Ingemanns
litteraire Ære og svang sit Slagsværd med drabelig
Kraft mod hans Angriber, som svarede med æggende Stik
af sin Vittighedskaarde, især i sin »Ny A-B-C-Bog i
en Times Undervisning til Ære, Nytte og Fornøjelse
for den unge Grundtvig«. (Se P.HANSEN: »Om Johan
Ludvig Heiberg«, 1867.)

Selv tog Ingemann ikke Del i Fejden, men han
berørtes højst pinligt af den og var glad ved, at
kongelig Understøttelse satte ham i Stand til det
følgende Foraar at tiltræde en længere Udenlandsrejse
(besungen i »Rejselyren« 1820). To Ting karakterisere
Ingemann, som han dengang var: at Paris virkede
frastødende paa ham, og at han ikke vilde besøge
Goethe, hvis Personlighed han »aldrig havde elsket«,
og til hvis Livsanskuelse han »altid havde baaret et
Slags Had«. I Rom fuldendte han det hjemme paabegyndte
dramatiske Digt »Tassos Befrielse«, i vilket enkelte
Træk af Selvbetragtning og selverkjendelse røbe, hvad
Digteren i Tilbageblikket paa sit Liv betegner som et
Kjendemærke for denne Periode: »en Stræben efter den
objektive Digtnings Fastland«. Dette Fastland betraadte
Ingemann, skjøndt endnu med sin Randsel fuld Eventyr og
af Fantasiens Rejsegods, i de efter Hjemkomsten udgivne
»Eventyr og Fortællinger« (»Det høje Spil«, »Sfinxen«,
»Altertavlen i Sorø«, »Moster Marie«). I de sælsomme
Emner og deres fantastiske Behandling kjendes lettelig
Paavirkningen af den dæmoniske tydske Romantiker E. Th. A.
Hoffmann; men idet den danske Digter efterligner sit
Forbilledes spøgelseagtigt betagende Sammenvævning af en
næsten vanvittig vild Fantasis Islæt med det virkelige,
nærværende Livs Rending, lægger han for Dagen en hidtil
ukjendt Evne til at tegne dette sin egen Samtids Liv i
klare, velopfattede, sundt og nøgternt sete Træk, som
Ingen et Par Aar tidligere saa let skulde have tiltroet
Hyper-Romantikeren Ingemann. Her er en Friskhed i
Opfattelsen af de daglige Omgivelser, som aabenbart
er en Frugt af Rejselivets skiftende Oplevelser,
og hvor eventyrlige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 00:44:00 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ildalihi/3/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free