- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Tredie Bind /
195

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - J. L. Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

end de egenlige Theaterstykker. Af disse har nu
Digteren aabnet en med Hakon Jarl begyndende Cyklus
i det tragiske Fag, som er det, der især synes
at egne sig for hans Geni i denne højere Retning;
men det vilde ved en detailleret Analyse være let
at bevise, at alle disse Arbejder langt fra ikke
saaledes svare til deres Begreb som hine, der holde
sig paa det umiddelbare Trin. Deraf følger ikke,
at de jo gjerne kunne indeholde endogsaa højere
poetiske Skjønheder end de foregaaende, men i teknisk
Henseende staa de tilbage for disse og vise tydelig,
at Digteren bevæger sig i en for hans Geni mindre
passende Retning. Ikke desmindre bør vor Litteratur
betragte disse Værker som en Skat, den aldrig lader
sig frarive, thi Oehlenschlägers Tragedier ere, om
ej i Litteraturhistorien, saa dog i Virkeligheden,
de første, vi have havt, ligesom de ogsaa hidindtil
ere uopnaaede af hans Efterfølgere; men Kritiken
skal vurdere dem efter deres rette Gehalt og,
med Agtelse for den uskatteerlige Indflydelse,
de have havt paa Litteraturen, tillige vise, hvor
langt de ere fra at svare til Tragediens Begreb. En
tilkommende Digter, hvis Geni er mere dramatisk,
kan let fordunkle Oehlenschläger i Tragedien, men
i den lyrisk-episke Digtekunst vil aldrig nogen,
enten her eller andensteds, overgaa ham.«

For Oehlenschläger, der selv satte sin Theaterdigtning
højere end Noget i sin øvrige Produktion, som for den
hele Læseverden, hvem han fortrinsvis var kjendt og
kjær som »Hakon Jarls«, »Palnatokes«, »Axel og
Valborgs« og de øvrige Tragediers Digter, var denne
Heibergs Argumentation en haard Tale; den gik stik
imod de vante Ideer og maatte nødvendigvis vække
Forargelse. OEHLENSCHLÄGER tog til Gjenmæle imod den
i en lille Brochure »Om Critiken i Kjøbenhavns flyvende
Post om Væringerne i Miklagard«. Hans Raisonnement gik
fornemlig ud paa at vise det formentlig Absurde i, at
Heiberg frakjendte ham dramatisk Evne, skjøndt han
indrømmede ham Geni for det Lyriske og det Episke, da
dog »det Dramatiske er en Forbindelse af det Episke og
Lyriske«. »Naar det Lyriske meddeler det Episke sin Ild«,
fortsætter han, »og dette igjen hint sin Besindighed og
Flersidighed; naar Begejstring, Lidenskab og Følelse
forene sig med Karaktertegning og Opfindelsesevne til at
vælge og benytte Stoffet, hvad mangler da endnu til at
frembringe den dramatiske Digter?«

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:44:52 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ildalihi/3/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free