Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henrik Hertz - Thomas Overskou
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
En gratieus og formfuldendt, over mange Stemninger
raadende lyrisk Digtning gaaer hos Hertz jevnsides
med hans dramatiske. Der er Paavirkning fra højst
forskjellige Sider; fra Baggesen ogsaa udenfor
»Gjengangerbrevene«, fra den franske forromantiske
Konversationspoesi og fra den Bellman’ske Naturlyrik,
men Tilegnelsen er sjelden udvortes og Sprogformen
altid fuldendt skjøn og ægte dansk. Vi nævne af
Digtenes Mangfoldighed de to let humoristiske
»Gjenboen« og »Skriftemaalet«, de dæmpet elegiske
»Silkeormen«, »Ensomt Liv«, »Digterlod«, »Gubben
og Ynglingen«, det skjønne mildt didaktiske Digt
»Aarstiderne«, det sublimt veltalende »Slaget paa
Rheden«, de bellmanske Billeder fra Hirschholm. Men
mange andre Poesier kunde med samme Ret anføres
som karakteristiske Prøver paa Hertz’s fint og nøje
afvejede lyriske Stemningsfylde.
Flere Forfattere, skjøndt af ringere Rang, fulgte efter
i det Spor, som Heiberg først havde traadt, og som Hertz
havde uddybet ved sit frugtbare Arbejde for Theatret.
Thomas Overskou. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>