- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Tredie Bind /
373

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oehlenschläger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Margareta«, der ligesom »Tordenskjold« gjorde megen
Lykke paa Scenen, fattes i samme Grad som det nævnte
Drama det historiske Helhedssyn, idet Hovedvægten er
lagt paa det Episodiske, her paa den falske Olufs
Fremtræden, som dog kun er et forbigaaende Træk i den
store Dronnings Historie; tillige svækkes den dramatiske
Sluttethed af en altfor overflødig lyrisk Deklamation og
af en ved Opera- og Balletpomp tilstræbt theatralsk
Effekt; men paa Partier, hvor en ægte Digternatur taler
til os med uimodstaaelig Magt, er ogsaa denne Tragedie
rig, og særlig er i et Par Scener den gamle Folkevisetone
anslaaet med stor Virkning. En helt igjennem mat Digtning var
derimod Aarets tredie oehlenschlägerske Værk »Norgesrejsen,
en Digterkrands«, fremkaldt af et Sommerbesøg i Norge, hvor
Digteren havde været Gjenstand for hædrende Hyldest efter en
storartet Maalestok. I Aaret 1835 affødte et Ophold hos
Prinds Christian, der var Gouverneur i Fyn, Nytaarsgaven
»Fyensrejsen«, som ejheller, naar nogle enkelte Partier
undtages, hævder sig nogen anseet Plads i Oehlenschlägers
Digtning. Samme Aar fremkom Tragedien »Sokrates«, hvis
dristige historiske Friheder, særlig i Skildringen af
Aristofanes, gav Heiberg Anledning til den slaaende
Karakteristik (i »En Sjæl efter Døden«) af Oehlenschläger
som »stor i Fortrin, stor i Fejl«. 1837 bragte Lystspillet
»Den lille Skuespiller« med den for Digteren saa kjære
Fremstilling af det frembrydende Genis ubundne Tilværelse
i Kampen mod filistreuse Omgivelser, 1838 den meget løst
komponerede Tragedie »Olaf den Hellige«, 1839 den ligeledes
noget svage Tragedie »Knud den Store«, for hvis tarvelige
theatralske Succes den sceniske Fremstilling af Ungdomsværket
»Aladdin« bragte Digteren og hans Publikum et ligesaa uventet
som glimrende Vederlag.

Til den nordiske Sagaverden vendte Oehlenschläger sig
paany 1841 og frembragte et Værk, der vel ikke helt kan
maale sig med hans Ungdoms henrivende Fortælling om
Vaulunder, men dog aldrig kan forfejle sin Virkning paa
et poetisk modtageligt Sind. »Ørvarodds Saga« har vel
endog bedre ramt den oldnordiske Aands humorfyldte
Lakonisme end det stærkt romantiske Mesterværk med dets
straalende Billeder af en rig digterisk Fantasi; her faaer
hverken denne eller nogen anden enkelt Evne Lov til at
træde selvstændig frem, Alt underordner sig den modne Kunsts

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:44:52 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ildalihi/3/0409.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free