- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Tredie Bind /
712

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Georg Brandes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

indrømmet. Nu da Tiden var rykket bort fra de første
hidsige Stridigheders bevægede Dage, kunde den
tjenstgjørende »Mohr« dimit-teres, efter at have gjort
sin Pligt, og de kraftige Farver vige Pladsen for
en roligere Karnation. — 1888 udkom to stærke Bind
Rejsebilleder: »Indtryk fra Polen« og »Indtryk fra
Rusland
«; 1889 Essays, samledes to Dele »Essays«:
danske Personligheder og fremmede Personligheder.
I den første findes Afhandlingen om Oehlenschlägers
»Aladdin«. Brandes har ikke megen Sympathi for Typen,
som ventes kunde; den er ham i det Hele for
mælkeblodsagtig og blødsøden; den tilsigtede
»Ehrenrettung« for Noureddin viser, hvor Sympathien
ligger — og tillige hvor stor Afstanden er mellem
Digtningen og dens Tolker. Sammenligningen med den
tydske Udgave bidrager langt mindre, som det hedder,
til at »vinde et nyt Synspunkt for Forholdet mellem
dansk og tydsk Romantik«, end til at fastslaa
Indtrykket af Oehlenschläger som en jevnlig slumrende
Homerus. Ligefrem barsk er Behandlingen af Ingemann,
thi her er Afstanden endnu langt større — uudfyldelig.
Det Centrale hos denne Digternatur, hans religieuse
Poesi, Morgen- og Aftensangene, nævnes i Forbigaaende
med en Slags Respekt for »Mystikeren«. Nærmere kan
Brandes ifølge sine Forudsætninger ikke komme denne
Digtning, og mere vil heller ikke Nogen forlange af
ham — det skulde da være en logisk Indrømmelse af:
at Psalmelitteraturen, der jo ubestrideligt ejer
Evnen til at »forarge« i de vide Kredse udenfor
Menigheden, eo ipso — som ovenfor berørt — maa have
Adkomst til Prædikatet »god Litteratur«. — I Bogen
om de fremmede Personligheder findes den omfattende
Skildring af Friedrich Nietzsche samt — som Apologi
for de Ytringer i Anmeldelsen af Arne Garborg, der
havde bragt Gjellerup i Harnisk (S. 656) — en Artikel
om Morten Luthers Forhold til Coelibatslæren. Bindet
slutter med en Skizze om Donatellos florentinske
Statue af den hellige Georg, udmundende i følgende let
anvendelige lyriske Apostrofe:

O, St. Georg! min Skytspatron! Hvor skjøn er den
hellige Vrede i dit Blik, hvor ypperlig den rolige
Følelse af Kraft, der fylder dit Bryst, Du Helgen
og Hedning! At Du ogsaa tomhændet, uden Sværd eller
Lanse i din Haand, er lutter Uforsagthed, det er
en Lære. Værgeløs staaer Du der, men fast paa dine
Fødder, fast i dine Knæ, pansret om Foden til at kunne
knuse med en Jernhæl, og pansret om Lænder og Arm og
Ben og Ryg og Bringe. Du, Prisgivne til Dragens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:44:52 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ildalihi/3/0752.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free