- Project Runeberg -  Illustreret Kirkehistorie /
56

(1891-1895) [MARC] Author: Hallvard Gunleikson Heggtveit With: Anton Christian Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oldkirken - Den apostoliske Tid - Apostelen Johannes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

56 Den apostoliske Tid.

Men han tillod dog sine Sønner at følge Herren, og saa maa han vel ogsaa have
ventet paa Messias Moderen synes derimod at have forholdt sig mere end blot
samtykkende overfor Sønnernes messianske Retning og Tilbøielighed Hun maa
have staaet dem aandelig nærmere. Viser her, at religiøst begavede Mænd fortrinsvis
slægter paa Moderens dybere aandelige Gemytliv; thi Kvinderne er jo udvalgte og
satte af Gud til at vogte og vedligeholde den hellige Jld paa den huslige Arne.
Det viser sig ofte i den kristne Kirkes Historie, at Børnene as sine Mødre har mod-«
taget Evner, Indvielse og Lyst til sit hellige Kald i Livet.

Jsølge Beretningen i Joh. 1, 35 flg., synes Apostelen at have. været en
yngre Søn i Familien og den første, som blev opvakt ved Johannes den Døbers
Prædiken om, at Himmeriges Rige var kommen nær (Matth. Z, 2)· Da denne i
hans Nærværelse pegte paa Kristus og sagde: ,,Se det Guds Lam, som bærer
Verdens Synd (Joh. 1, 29), dreves han derved til Frelseren Sammen med
Andreas, Petrus’s Broder, gik han til Herren en Eftermiddag Kl. 4 og var hos ham
lige til Aften. Ved dette Samvær blev Frelserens Billede præget dybt i hans
Sjæl. Snart efter kom Jesus til Genesareth Sø og saa der Johannes med sin
Fader og Broder Jakob sidde i Skibet og sætte istand sine Garn. Da raabte han
begge Brødrene til sig, og disse forlod Fader og Fædrenestad, Hus og Forretning
og fulgte efter ham (Matth. 4, 21 flg.).

Johannes blev den Discipel, som bedst forstod Herren, og denne havde ham
altid hos sig. Han saa sin Mester ved hans Forklarelse (Matth. 17, 1; Mark. 9,
2, Luk 9, 28); han var tilstede, da Kristus bad i Gethsemane (Matth. 26, 37; .
Mark. 14, 33); han laa op til Frelserens Bryst, da denne indstiftede Nadveren
(Joh. 13, 23; 21, 20.). Uden Frygt vandrede han efter Herren lige til Korset
(Joh. 18, 15—16, 19, 26.). Til ham overgav Jesus kort før sin Død Moderen,

f»...·- » Maria, for at han skulde tage sig af hende(Joh. 19, 26. 27).
Af Naturen var Johannes en heftig, opbrusende Mand, og
først i Frelserens Nærhed blev han mild og venlig, saaledes
som vi senere lærer ham at kjende. Da engang Herren med
sine Disciple drog gjennem Samaria, sendte han Bud foran
"«». sig for at bestille Herberge.· Men Samaritanerne vilde ikke
" modtage Jesus, fordi han var en Jøde. Da sagde Zebedæus’s
ti Sønner (Johannes og Jakobus): »Herre, vil du, vi skal
byde Jld fare ned fra Himlen og fortære dem?« Men
s« Jesus irettesatte dem og sagde: »Menneskens Søn er ikke
kommen for at fordærve Menneskers Sjæle, men for at frelse.«

– ZMA sit (Luk. 9, 52—56)· Derpaa gik de·til en anden By.
Gammespxristuzbillede Efter Herrens Opstandelse og Himmelfart møder vi Johan-
udskjccking i en gronJaspje nes for første Gang igjen ved den apostoliske Grundlæggelse
af Modermenigheden i Jerusalem; sammen med Petrus træder han frem og lærer i
Templet (Ap· Gj. 3, 1 flg.). Noget senere finder vi ham i Følge med nævnte
Apostel paa en Missionsreise i Samaria for at styrke de unge Kristne der og med-
dele dem den Helligaand (Ap. Gj. S, 14 flg.). Med Petrus vender han herfra
tilbage til Jerusalem (Ap. Gj. 8, 25). s Men efter den Tid tier Beretningen i Ap.
Gj. om ham. Af Paulus hører vi kun (Gal. 2, 1—9), at Petrus og Jakob, Her-
rens Broder, samt Johannes havde været tilstede i Jerusalem, da han var der for
at komme til Klarhed overfor de Tolv og Modermenigheden med Hensyn til sit sær-
lige Kald som Hedningeapostel. Her siger han ogsaa, at disse tre Apostle ansaaes
for Menighedens Støtter Det er sandsynligt, at dette Besøg er det samme, som
omtales i Ap. Gj. 15, 1 flg. Hvis saa er, var Johannes i Jerusalem Aar 52.
Jndtil den Tid synes han heller ikke at have virket udenfor Jødeland. Vi har
ingen Oplysninger om, naar han for stedse reiste fra Jerusalem. Maaske var det alle-
rede før Paulus sidste Gang gjæstede den hellige Stad og der alene fandt-
Jakob som Leder af Modermenigheden, altsaa i Begyndelsen af Sekstiaarene (Ap.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilkirhis/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free