- Project Runeberg -  Illustreret Kirkehistorie /
57

(1891-1895) [MARC] Author: Hallvard Gunleikson Heggtveit With: Anton Christian Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oldkirken - Den apostoliske Tid - Apostelen Johannes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.







Apostelen Johannes. 57

Gj. 21 flg.). Det er ogsaa muligt, at det skede noget senere, ved Begyndelsen af
Krigsurolighederne. EtVendepunkt i hans aandelige Livsudvikling er imidlertid utvilsomt
den Tid, da han tiltraadte sit apostoliske Embede udenfor det hellige Lands Grænser.

Kirkens ældste Overlevering bevidner enstemmig, at Johannes traadte iSpidsen
for den lilleasiatiske Menighedskreds og fra Efesus af ledede denne som en apostolisk
Hyrde. Dette skeede sandsynligois efter Paulus’s Død i 67, som indtil det sidste,
ja endog under sit andet Fangenskab i Rom ledede disse Menigheder ved Breve og Sende-
bud af sin nærmeste Discipelkreds Nogen Tid efterat Johannes havde overtaget sit
Tilsynsembede i Efesus, blev han iAaret 68 af en romersk Keiser eller lilleasiatisk
Statholder forvist til Øen Patmos, der ligger udenfor Sydvestkysten af Lilleasien. J
Aab. 1, 9 omtaler han sig som meddelagtig i ,,Trængselen« og i ,,»Jesu Kristi Taal-
modighed« og siger udtrykkelig, at han var der ,,for Guds Ords og for Jesu Kristi Vidnes-
byrds Skyld.« Da Den dengang var nøgen og næsten øde, kan man ikke tænke sig, at
han opholdt sig der for at prædike Evangeliet. Den navnkundige Tischendors, der saa
Patmos i Morgenbelysning, kriver om den følgende: »Stille laa den lille O foran
mig i den frembrydende Dags dunkle Dæmring med Forklarelsens Skjær over sig
af den frembrydende Morgenrøde. Fra den sandige Strand opover Fjeldskraanin-
gerne og lige til øverst paa Høiderne laa i Kreds og Klynge Huse, byggede af lyse-
graa Stene; her og der stod et Oliventræ til venlig Afveksling i det golde Landskab
og mellem de nøgne Klipper·« Len bestaar af tvende omtrent lige store Dele, der
er forenede ved en smal Landtunge. Havnen La Scala ligger paa Oftsiden Ligesaa
Byen, der er bygget paa en Bjergryg, som reiser sig steilt fra Soen. Paa denne
Bjergryg er ogsaa det berømte Munkekloster, der bærer Apostelen Johannes’s Navn.
Omtrent halvveis op til Høiden mellem La Scala og Byen er en naturlig Grotte,
hvor Sagnet fortæller, at Apostelen modtog Aabenbaringen. En liden Kirke er bygget
over denne Hule Øens Udseende er iøinefaldende ujevn og blottet for større Vekster
Der findes kun et eneste Palmetræ, nogle faa Olivcntræer, et Par Dusin Cy-
presser og nogle faa andre Træer Som et Forvisningens Sted passede en saadan
Ø godt Paa dette udkaarne Sted, overgiven til Betragtninger, berørt af Synet af
de mørke, dystre Fjelde, og det herlige Hav, som omskyller Ben, modtog Johannes de
vigtigste og vidunderligste Aabenbarelser af Himmelens og Jordens Herre; her mod-
tog han Hemmeligheden om de syv Stjerner og de syv-Guldlysestager; her lod Gud
ham se i storartede Syner Guds Riges Kampe og Seire gjennem Tiderne lige til

i « alle Tings Fuldendelse Alt, hvad han saa og hørte, nedtegnede han (Aar 68) i Aabenba-

ringens Bog, der vel er dunkel og uforstaaelig paa mange Steder, men ogsaa rig
paa Trøst og de herligste Opmuntringer og Forjettelfer.

Efter omtrent et Aars Ophold paa Øen fik han Lov til at vende tilbage til
sine elskede Menigheder. Resten af sit lange Liv fortæller en paalidelig Overlevering,
at han tilbragte i Efesus Hans Gjerning var især at samle de Adspredte, forene
dem i Kristi Kjærlighed, styrke og befæste dem iSandheden samt ordne og lede
Menighederne i sund evangelisk Aand. Lilleasien var fortrinsvis baade dengang og
i det følgende Aarhundrede Midtpunktet for Kirkens aandelige Liv og Skuepladsen
for de Vranglærere, som vi af Paulus’s og Johannes’s Breve ser truede Menig-
hederne der. Disse var næsten alle stiftede af Paulus og bar i Opfatningen af Kristen-
dommen Præget deraf. J Johannes’s Tid kom Efesus til at indtage en lignende
ceniral Stilling i Kirkelivets Udfoldelse som tidligere Jerusalem og Antiokia· Til
Troens Bestyrkelse og som Værn mod Vildfarelser nedtegnede Johannes omkring
Aaret 80 fin Beretning om Evangelier Kirkefaderen Augustin siger: ,,Medens de
tre første Evangelister færdedes paa Jorden med Menneskesvnnen, hævede Johannes
sig, som om han higede efter ikke mere at betræde Jorden, lige fra det første Ord i
sit Evangelium, ikke alene op over Jorden og ethvert Rum i Luften og i Himlen,
men op over Englene og alle usynlige Magter og naaede lige til den, ved hvem
alle Ting er gjorte. Det er i Virkeligheden ikke for Jntet, naar Evangelierne for-
tæller os, at han laa ved Herrens Bryst, da de spiste Paaskelammet. Han drak i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilkirhis/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free