- Project Runeberg -  Illustreret Kirkehistorie /
168

(1891-1895) [MARC] Author: Hallvard Gunleikson Heggtveit With: Anton Christian Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oldkirken - Kristenforfølgelsernes Tid - Kristendommens Udbredelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16 8 Kristenforfolgelsernes Tid.

Kriftendommknz Udbredelse-

Hsfk det andet og tredie Aarhundrede gik Guds Ord sin Seiersgang gjennem
—z»;-,-ij Verden paa samme Maade som i den apostoliske Tid. Misfionen dreves
II omtrent ligedan som dengang. Jkke bare Menighedens Hyrder og Ledere,
L men enhver Kriften, vedblev at anse det som sin Pligt at vinde Sjæle
fo den Herre Jesus og arbeidede hver inden sin Kreds paa at fremme Guds Rige.
Varmhjertede Kristne gav ofte bort sin Eiendom og drog ud blandt Hedningerne for
at sorkynde dem det glade Budskab om Frelsen i Kristusz naar de havde faaet dan-
net en Menighed, indsatte de en eller flere af de Omvendte til Ledere og drog saa
videre til andre hedenske Byer og Egne. De Kristne, som kom til en hedensk Egn,
arbeidede paa de derboende Hedningers Omvendelse. Dette var Tilfældet, enten de
kom der som Soldater, Nybyggere, Flygtninge eller Reisende. Det hændte, at Fan- ,
ger blev omvendte i Fangenskabet; efter sin Frigivelse bragte de Kristendommen med
sig tilbage til sine Hjem. Der haves ogsaa merkelige Eksempler paa, at Kristne
Fanger har bragt Evangeliet til sine hedenfke Herrer og blev en Velsignelse for det
Land, hvor de sad fangne.

Efterhaanden som de kirkelige Forholde blev fastere, og Menighederne samledes
under Bifkoper, øvede dette ogsaa sin Virkning i Missionen Biskoperne og Presby-
terne vedblev ikke blot at tage sig af de Hedninger, som boede blandt dem, men
mange af Menighedens Hyrder udsendte tillige Misfioncerer til de omboende Hed-
ninger, ja drog ofte selv ud som Troesbud til dem, som sad i Mørke og Dødens
Skygge. Der berettes ogsaa om Mænd, som paa egen Haand havde omvendt Hed-
ninger og stiftet nye Menigheder og faa siden har ordnet sig ind under en eller
anden Bifkop. Forøvrigt vedblev Missioncererne ikke alene at arbeide for Guds
Rige med de samme Midler som forhen; nogle af dem begyndte ogsaa at fremme
Kriftendommens Sag ved Stridsskrifter, hvori de forsvarede denne og angreb Hedenskabet·

Det er bekjendt, at i den apostoliske Tid fulgte Daaben i Almindelighed efter
en meget kort Undervisning i Kristendommens Hovedsandheder. J dette Stykke be-
gyndte man lidt efter lidt at slaa ind paa en anden Vei, idet man lod en længere
Undervisningstid gaa forud for Daaben. Dette skeede for at forvisse sig om Daabs-
lærlingens oprigtige Hensigt og for at faa Tid til at lære ham den fandeKristendom
i Modsætning til Datidens mange Kjætterier. Ligeledes blev detmere og mere Sæd-
vane at give Missioncererne og Lærerne i Menighederne en omhyggelig Uddannelse,
saa de kunde blive dygtige til at forsvare sig mod Vranglcererne og de hedenske
Vismcend. En saadan Uddannelse fik de iscer ved Kateketfkolerne i Alexandrien,
Ccesarea, Antiokien og andre Byer.

Det bør ikke oversees, at i denne klassiske Missionstid fulgte man en Grund-
regel, der viste sig særlig praktisk og frugtbringende Man drev Missionen
ud fra og i Tilflutning til de gamle apostoliske Menigheder; de var
Udgangspunkterne for al evangelisk Virksomhed blandt Hedningerne Fra Antiokien
udbredte Kriftendommen sig til Arm enien, Persien og Jndien. Under Mar-
cus Aurelius blev der dannet Menigheder blandt Parterne, og Aar 170 findes i
Edessa en kriften Fyrste ved Navn Abgar-manu Uchomo, som lod prcege
Korsets Tegn paa sine Mynter. J 202 blev en kriften Kirke odelagt der ved en
Oversvømmelfe· J Persien stødte Kristendommen sammen med den gamle hedenske
Zendreligion og fremkaldte Manicheismen, der spillede en saa betydelig
Rolle i Oldtidens Historie.

Fra Alexandrien banede Evangeliet sig Vei til Ægypten og Arabien«
J førstncevnte Land kom Kristendommen i Berørelse med den gamle ægyptiske
Religion med sine Kloftre og sin Askese· Man har antaget, at Munkevcesenet er en
Frugt af dette Sammenstød; dette er dog vanskeligt at afgjøre — J Nedre-
Ægypten blev de Kristne snart talrige, medens derimod Øvre-Ægypten endnu .
en lang Tid blev udeftcengt fra Evangeliet ved det koptiske Sprog, de hedenske


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilkirhis/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free