- Project Runeberg -  Illustreret Kirkehistorie /
182

(1891-1895) [MARC] Author: Hallvard Gunleikson Heggtveit With: Anton Christian Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oldkirken - Kristenforfølgelsernes Tid - De indre Forholde - Gudstjenesten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182 Kristenforfolgelsernes Tid-

Det er rimeligt, at kun Døbte havde Adgang til den Gudstjeneste, som
Justinus omtaler; men i første Halvdel af det tredie Aarhundrede lader ialfald
Origenes formode, at der var foregaaet en Forandring i dette Stykke. Paa
Justins Tid foregik nemlig Daabsundervisningen udenfor Menighedens For-
samlinger, meniOrigenes’s Dage havde Katekumenerne eller Daabslærlingerne Adgang
til den første Del af Gudstjenesten, og denne var da særlig anlagt paa at give dem
Oplysning om Troen og Livet. Den næste Skildring af den kristne Gudstjeneste
findes i »De apostoliske Kirkeordninger.« Af disse anføres følgende:
»Naar du (Biskop) vil forsamle de Troende i Guds Kirke om dig, saa vcer som.
Styrmanden i et stort Skib: sørg for, at Forsamlingerne sker i al mulig Orden, idet
du befaler Diakonerne ligesom Matroser, at de anviser Brødrene med al Om-
hyggelighed og Anstand deres Plads, ligesom dem, der gaar ombord. Hvad først
Forsamlingshuset angaar, saa være det langagtigt og skue hen imod Morgenen,
og paa begge Sider haver det mod Osten Pastophorier, saa at det ligner et
Skib. J Midten skal Biskopens Trone staa — Presbyteriet sidde ved
hans to Sider; Diakonerne skal staa og være let klædtez thi de ligner Matroserne
og Norskarle De skal sørge for, at Folket i de øvrige Rum forsamler sig og tager
Plads med Anstand; Kvinderne skal sidde for sig selv og iagttage Taushed. Bek-
torerne læse nu fra et ophøiet Sted i Midten af Kirken af Mose og Josvas
Skrifter, Dommernes og Kongernes Bøger, Kronikernes Bøger, og hvad
der indeholdes i Skriften om Folkets Tilbagekomst, desuden Jobs og Salomos
Bøger og de 16 Profeter. Derpaa følger Salmesang, og nu skal Ap. Gj. og

vor Medarbeider Pauli Skrifter læses . . . En Diakon eller Presbyter læse
derpaa Evangelierne . . . Ved Læsningen af Evangeliet skal alle Presbytere
og Diakoner og det hele Folk staaende høre derpaa i Taushed . . . Derpaa holde

enhver Presbyter især en Formaning til Folket, og endelig følger Tale af
Biskopen, som er Skibets Kaptein. Ostiarierne (Dørvogterne) skal staa ved .
Judgangen til Mændene og have Opsigt med dem, og Diakonisserne hos Kvinderne
. . . Derpaa skal alle staa op og skue hen mod Solopgang og, efterat Katekumenerne
og de Bodfærdige har forladt Forsamlingen, forrette en Bon til den Gud, der
hersker over Himlenes Himle, og herved ihukomme den begyndte Fryd i det mod
Morgenen beliggende Paradis . . . Efter Bønnen skal en af Diakonerne tjene
med LErefrygt ved Alteret, de andre have Opsyn med Folket Den assisterende
Diakon formane Folket til at aflægge alt Fiendskab og alt Had, og derpaa give
Mændene sig imellem og Kvinderne sig imellem Fredskysset . . . Derpaa beder Dia-
konen for den hele Kirke, for hele Verden, for timelig Velstand, for Presbyterne
og de Foresatte, for det kirkelige Overhoved, for Kongen og om Fred for Alle; Overpresten
velsignet- derpaa Folket og beder for samme . . . Derpaa fuldbyrde man den hellige
Offerhandling, medens hele Folket ftaar stille og beder. Efter fuldendt Offer nyder
enhver Stand især vor Herres Legeme og kostbare Blod, nemlig i al Orden med
Frygt og Fromhed, idet man jo nærmer sig Kongens Legeme. Kvinderne skal, som
det sømmer sig Kvindekjønnet, træde dertil med tilsløretHoved. Dorene skal bevogtes
for at ingen Vantro eller Uindviet (d. e. Udøbt) skal træde ind.«

Det fremgaar af denne Skildring, at Hedninger og Daabslærlinger kun havde
Adgang til den første Del af Gudstjenesten, der fik Navn af Katekumenernes
Messe, medens den anden Del med Nadvernydelsen blot var tilgjængelig for
døbte Kristne og derfor kaldtes deTroendes Messe« »Grunden til denne
nye Skilsmisse, som inden den ene Gudstjeneste gjenoptager den apostoliske Tids
dobbelte Gudstjeneste, har dels været missionerende Hensyn; man har villet
give søgende Hedninger stadig Anledning til at høre og gjøre sig bekjendt med
Kristendommens Lære, dels og fornemmelig Hensynet til Katekumeninstitutionen
og Daabslaerlingernes voksende Antal, som gjorde det nødvendigt at aabne dem
Adgang til den belærende Del af Gudstjenesten som til en stadig Fællesundervisning
og Indførelse i den kristelige Lære Og Kirken kunde ogsaa nu, da den havde en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilkirhis/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free