- Project Runeberg -  Illustreret Kirkehistorie /
528

(1891-1895) [MARC] Author: Hallvard Gunleikson Heggtveit With: Anton Christian Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den nyere Tid - Reformationstiden - Den lutherske Kirkes Grundlæggelse - Reformationskirkens Grundsætninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

528 Reformationstiden.

Reformationgkirkens’ Grund s ætninger7 -

—· f Lut hers tidligere Livsførelse samt af hans tre store Reformationsskrifter
fremgaar tydelig de to Grundsætninger, som dannede Midtpunktet i den
, rensede Lære. I Modsætning til den romerske Kirkes Pelagianisme
k-—— ———j fremtræder den Erfaringssandhed, at Mennesket ikke bliver retfær-
diggjort af Lovens Gjerninger, men ved Troen alene. Dette er den
første store Grundsten i den lutherske Kirkebygning. J Modsætning til Traditionen
eller Overleveringen, som den romerske Kirke støttede sig til, beraabte Reformations-
kiiken sig alene paa den hellige Skrift som Regel for Lære og Liv. Dette
er dens anden store Hovedgrundsætning Med Hensyn til Spørgsmaalet om,i
hvilket Forhold Ord og Tro staar til hinanden, saa lader Luthers
Skrifter os ikke i Toil. Troen blot udlægger den hellige Skrift; Troen har Ret
til at udvikle og anvende den Erkjendelse, som er bleven den tildel. Troen har
endelig at prøve de hellige Skrifters LEgthed samt deres særskilte Værd. Deraf
kommer Forkastelsen af de apokryfiske Skrifter, som Pavekirken antog for ægte; dette
var ogsaa Aarsagen til, at den store Reformator gav Johannes’s Evangelium og
første Brev samt Brevene til Romerne, Efeserne og Galaterne samt første
Petri Brev Fortrinet fremfor alle andre Bøger i den hellige Skrift. Paa den
anden Side betragter han den hellige Skrift som den eneste Erkjendelseskilde
for Kristi og Apostlernes rene, oprindelige Forkyndelse. Ogsaa den personlige
Erkjendelse og Troens Vished maa underkaste sig Skriften som Rettesnor.

Hos Luther er begge de nævnte Hovedgrundsætninger forenede med en sund
Troesbekjendelses Takt. Ord og Tro, Tro og Ord bliver hos ham altid sammen-
stillede. De hindrer hinanden ikke; thi begge har de sit Udspring fra den Hellig-
aand. som udgaar fra Kristus. — Den hellige Skrift henviser as sig sel·v
til Troen, som den vil tjene; den vil jo finde et Sted i Menneskehjertet for slk
Indhold, for Sandheden. Paa den anden Side henviser ogsaa Troen
til den hellige Skrift; thi kun den hellige Skrifts Kristus er istand
til at tilfredsstille det skyldbetyngede og det benaadede Menneskes Trang. — Den
praktiske Bærevidde af de reformatoriske Grundtanker fremlyser allerede af Luthers
reformatoriske Skrifter. Af den Lære, at Skriften er eneste Regel og Rettesnor for
Troen, fremgik først de troendes almindelige Prestedømme. Derved-falder
Pavekirkens Prestestand og det dermed forenede Hovedsakrament Ordinationen
eller Prestevielsen. Alt menneskeligt Herredømme over Troen udelukkes; baade det
himmelske og det jordiske Hierarkis Formidling bliver overflødig; jordiske Tings
Midlerstilling mellem Gud og Menneskene, slig som den forefandtes i de romerske
Sakramenter, er umulig. Ud fra Troen bliver Bodssakramentet forvandlet
fra Grunden af; thi paa den ene Side erkjender den sande Ydmyghed, som hOFer
med til Troen, Umuligheden af at skrifte alle enkelte Synder, paa den anden Side
er Prestens Stilling baade som Midler og Dommer gjort overflødig Endelig er
det Troen, som ophæver de enkelte Løfter, idet den fører alt tilbage til det ene
Livsløfte, den fuldkomne Hengivelse til Kristus.

J Kraft af de reformatoriske Grundtanker maatte der indtræde en ganske»ny
Verdensanskuelse og en forandret Stilling til de aandelige og sædelige
Omraader. Videnskaben, der i Pavekirken paa mange Maader ·var bunden, bliver
nu fri. Den af Guds Aand oplyste Fornuft kan fremme Troeslivet; paa KUNsteUs
Omraade hjælper den til at hæve Oldtidens Skatte, der tjener til Aandens Forædling
Fremfor alt kan den øve en gavnlig Jnflydelse paa Studiet af den hellige Skrift.
De tre sædelige Samfund, Ægteskab, Familie og Stat, indsættes ved
det reformatoriske Grundsyn igjen i sine Rettigheder. De danner sammen med
Kirken det »sande Hierarki,« og Luther nævner som de tre sande hellige ·Ordener:
Kirken med dens Tilhørere og Lærere, Staten som Enhed af ØVrl·gh8d Vg
Undersaatter samt Husstanden, hvori Forældre og Børn, Herskab og Tjenere er
forenede til en Husmenighed.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilkirhis/0552.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free