- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
16

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FØRSTE KAPITEL.

Musikken i den ældste kristne Kirke. Den ambrosianske og gregorianske
Kirkesang. Klosterskolerne. Musikinstrumenter og Toneskrift i den ældre Middelalder.

Da Grækenland fra sin Frihedstilstand sank ned til kun at
blive en Provins af Romerstaten, fik med det samme den klassiske
græske Kunst et Stød, som den aldrig siden forvandt. Den
Kunstinteresse, som altid havde besjælet Grækerne fremfor noget andet
Oldtidsfolk, døde uvilkaarligt hen under Indflydelsen af den
aande-lige Ufrihed, der almindeligvis karakteriserer det undertrykte Folk,
og som i dette Tilfælde fandt et grelt Udtryk i de fejge Bifaldsraab,
man i Hellas ydede Nero, da denne ved de istmiske og olympiske
Lege tog Kampen op med Landets ypperste Sangere. De græske
Kunstværker slæbtes som Krigsbytte af Sted til Rom for her som
Sejerstrofæer at stilles op i Gader og paa Torve. Den helleniske
Kunst blev en Slave af den romerske Forfængehghed; med Vold
omplantet i en fremmed Jordbund tabte den sin Leveevne og
visnede omsider langsomt hen. Kun af Tonekunsten levnedes der et
vildt Skud, som temmelig upaaagtet spirede frem i en afsides Krog
af den romerske Hovedstad og plejet med Kærlighed bevaredes fra
at gaa til Grunde med Hovedstammen. — Det var den lille, forfulgte
Kristenmenighed, der midt i sine Kampe fandt Tid og Lejlighed
lil at tage sig af Tonekunsten for siden lidt efter lidt at føre den
frem til en Fuldkommenhed, den ingenSinde havde kendt, selv ikke
i Grækenlands Velmagtsdage. Inden for den kristne Kirkes Mure
fandt Musikken et sikkert Tilholdssted og levede dér et frodigt Liv
gennem omtrent seksten Aarhundreder. Først da Tonekunsten ved
Palæstrina var bleven udviklet til en fuldmoden Kunst, traadte den
fra sit Barndomshjem ud i den store Verden uden dog derfor
nogen Sinde at blive sin fordums Beskytter utro. Musikken og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free