- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
38

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

saa godt betyde

som

Komponisten kunde

i det højeste, naar han ønskede, at Tonen skulde stige et større
Trin, som f. Eks. en Kvart, og derefter falde en Sekund, skrive
Cirkumfleksen skæv: men han kunde slet ikke gøre Regning

paa, at Kopisten lagde Mærke til denne Variation paa det
sædvanlige Tegn.

Ogsaa Begreberne lang og kort, der altsaa udtryktes ved
Virgula og Punctus, opfattedes fuldkommen vilkaarligt. I og for
sig ere disse to Begreber jo ogsaa ubestemte nok; hvad den ene
kalder kort, vil den anden maaske kalde langt. Det var først
senere, at man fastslog den Lov, at to korte skulde være
ensbetydende med en lang; det var der ingen, der tænkte paa nu;
den gregorianske Sang taalte ikke engang at lade sig binde af en
matematisk nøjagtig Taktinddeling som den, man nu benytter.

Neumeskriften var altsaa en meget mangelfuld Noteringsmaade.
Egentlig var den kun en Nødhjælp, en Støtte for Sangerens
Hukommelse. Den syngende maatte lære Melodien udenad efter Gehør og
kunde i det højeste gennem Neumerne mindes om, naar han
skulde lade Tonen stige og naar falde. I mange af de gamle
Messebøger mangle Neumerne tidt ganske i lange Strækninger, thi
hvis Melodien ikke frembød større Vanskeligheder, regnede man dem
for overflødige. Først naar et vigtigt Sted igen forekommer, som
f. Eks. et Gloria eller et Halleluja, vise Neumerne sig paa ny.
Navnet Neume kommer af pneuma o: „træk Vejret“. Tegnenes
pludselige Tilsynekomst vilde altsaa sige saa meget som: „Træk

nu Vejret, nu kommer der noget vanskeligt, nu gælder det at passe
paa“. Oprindelig benyttedes Neumerne virkelig kun paa denne
Maade; senere brugte man dem derimod til Notering af al
Sangmusik, saavidt som denne overhovedet lod sig notere med denne
mangelfulde Toneskrift.

Der er skrevet meget om Neumeskriften, og man har gjort alt
for at lære at tyde den, men det Resultat, disse Studier have ført
til, er desværre kun ringe. Man skulde antage, at den bedste Nøgle
til Neumeskriftens Tydning var at finde i de gamle latinske
Messebøger, der i Aarhundreder ere gaaede i Arv fra Slægt til Slægt og
saaledes efterhaanden have optaget Prøver paa de forskellige Tiders
Skrivemaader. Tidt kan man i disse Bøger tinde den samme
Melodi, der til forskellige Tider er bleven skrevet ned, først i Neumer,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free