- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
43

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sangart som Organum o: Orgel eller Instrument. — Det vides ikke,
hvem der først har overført Harmonien fra Instrumenterne til
Sangstemmerne. Længe gættede man paa Hucbald, en lærd flandersk
Munk, i hvem man mente at genkende Forfatteren til den Traktat,
der tidligst omtaler og beskriver Organum. Men for det første har
denne Traktat, der er betitlet „Musica enchiriadis”, vist sig at
være skrevet en god Stund efter Hucbalds Død, for det andet
omtaler den slet ikke Organum som nogen Nyhed, men tværtimod
som en gammel almen bekendt Sag. Nej, Ideen stammer snarere
fra Folket selv. Man aflurede Instrumenterne Kvintharmonien og
forsøgte saa i gemytligt Lag at nynne den efter. Siden blev saa
denne Fremgangsmaade ogsaa optaget i Klosterskolerne af Munkene, der
i Organums næsten udelukkende Benyttelse af Oktav, Kvart og Kvint
fandt den mest velkomne Bekræftelse paa deres forældede
pythagoræiske Anskuelse om disse Intervallers Herlighed og Fuldkommenhed.

Forfatteren til „Musica enchiriadis” skelner mellem to forskellige
Arter flerstemmig Sang, af hvilke den ene gerne kaldes „det
paral-lele“, den anden „det svævende” Organum.

I det paral lele Organum skride Stemmerne, der staa i en
Kvarts eller Kvints Afstand fra hinanden, bestandig frem i samme
Retning og i de samme Intervaller:

Tu pa - tris sem - pi - ter - nus es fi - li - us

Til Afveksling hænder det ogsaa, at man fordobler den ene eller
begge Stemmer i Oktaven, hvorved der endogsaa opnaas en
treeller firestemmig Sats:

y~ ’ :



77 * .2 77
2 - ^ "" — O
— ——b®— ^—
Tu pa tris sem - pi - ter - nus es fi - li - US

l) Rytmen retter sig her ligesom i den enstemmige gregorianske Sang efter
Talesprogets fri Deklamation, og maa vel omtrent opfattes saaledes:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free