- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
46

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skulde intonere et helt eller kun et halvt Tonetrin. T o: Tonium
betød et Heltonetrin, S o: Semitonium et Halvtonetrin; man kunde
saaledes ved at følge Teksten op og ned gennem Systemets
Mellemrum let gætte sig til Melodiens Mening (s. foreg. Side). Hvor nær
det end havde ligget i Tekstens Sted at føre selve de vilkaarlige
Neumetegn over paa Liniesystemet, saa blev det dog ikke Hucbald’s
Lod at finde paa dette; han gav foreløbig kun det første Vink, og
dette synes endda kun at være bleven paaagtet af faa. De fleste
fastholdt endnu konservativt den gamle Noteringsmaade og lode
Hucbald beholde sin Opfindelse for sig selv.

Hvem der har Æren af først at have sat Linier og Neumer
i Forbindelse med hinanden, vides foreløbig ikke. Tanken kan
meget naturligt være opstaaet paa Grundlag af de Linier, der i
enhver haandskreven Messebog med et Griffel findes indridsede til
Anbringelse af Teksten. Lod man ovenover denne en Plads staa
aaben til Anbringelse af den med Neumer noterede Melodi,
f’ore-fandt Neume-Kopisten jo allerede i dette Rum flere af de forud
regelmæssigt indridsede Linier, og disse Liniers Brugbarhed til en
Regulering af de vilkaarligt omkringflyvende Neumer sprang saa
klart i Øjnene, at man i Grunden skulde synes, at Tanken straks
maatte have ligget for. Maaske var det i Virkeligheden ogsaa
Tekstlinierne, der først indgave Hucbald Tanken om Liniernes
Brugbarhed ved Nedskrivningen af en Melodi. Den samme Tanke
foresvævede ogsaa den ubekendte Forfatter af et Manuskript fra
det 1 Oende Aarhundrede. I Steden for Teksten lader han smaa
Punkter vandre fra Linie til Linie paa et otteliniet System, hvis
Linier ved Bogstaver angives at staa i indbyrdes Sekundforhold
til hverandre. Modsat Hucbald’s Princip komme altsaa her kun
Linierne, men derimod ikke Mellemrummene til Anvendelse:

&–––––––––––––––––––––-•–––––––-

H

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free