Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det var nu dog paa ingen Maade Meningen, at man i Sangen
skulde give hver Tone sit fulde Navn; kun et enkelt af Navnene
skulde benyttes, og Hovedvanskeligheden ved den hele Lære be-
Fig. 16. Den guidoniske Haand.
stod nu netop i just at finde det Navn, der ifølge Reglerne var
det rette.
Holdt man sig kun inden for Grænsen af et enkelt Hexakord,
eller
eller
faldt Tonenavnene af sig selv; man gik da som Guido fra ut Trin
for Trin op efter til la og var hermed færdig. Skred Melodien
derimod forbi la videre til c eller maaske endnu længere op efter,
begyndte Genvordighederne. Man havde hermed overskredet Grænsen
og var traadt ind paa et nyt Hexakords Enemærker; der maatte
derfor nu muteres o: Tonenavnene maatte skifte og tilpasses det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>