Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
la, todte Musica", Buttstett paa en saa skaanselsløs Maade, at
denne i aandelig Forstand blev stillet i Gabestokken overfor hele
den musikalske Verden r). Hermed stedtes Solmisationen til Graven
for bestandig. Ingen har senere gjort sig til Talsmand for dette
System, der egentlig kun har haft Betydning for saa vidt som det
først anskueliggjorde det Slægtskab, der bestaar mellem Tonika,
Under- og Overdominant, et Slægtskab, som endnu allertydeligst
udtrykkes i de tre Nøgler, der siden Solmisationens Dage have
holdt sig som de eneste gældende, nemlig C-, F- og G-Nøglen. *)
*) Som Prøve paa Tonen i Matthesons Bog aftrykkes her hans Gravsang ved
Solmisationsstavelsernes Grav, der ses afbildet paa Værkets Forside (Afb.
medfølger).
Die Schildwach u t
ist ganz caput
Gefreitem re
Thut nichts mehr weh.
Der arme mi
Verschmachtet hie
Und Bursche fa
Yerrecket da.
Calfactor sol
Stirbt rasend toll
Du lahmer la
Dein End’ ist nah!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>