- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
107

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

strumentalfugaer. i hvilke „Kunsterne” jo spille en endog meget
fremtrædende Rolle.

Laa Okeghem’s Betydning end fornemligst i hans mesterlige
Behandling af den kontrapunktiske Sats, saa forstod han dog ogsaa
at skrive Musik, der virkede ved simpel Velklang. Hans Harmonier
ere gennemgaaende baade fyldigere og klangfuldere end Dufay’s;

Fig 27. Josquin de Prés.

ikke faa af hans verdslige Smaasange kunne endnu høres mod
ublandet Fornøjelse.

Den nederlandske Musik opnaaede ved Okeghem’s Tid at blive
evropæisk berømt. Var en Musiker saa heldig at kunne nævne
Nederlandene som sit Hjemsted, stode Dørene ham ved denne Tid
aabne overalt. Endogsaa det pavelige Kapel i Rom var saa godt
som udelukkende sammensat af indfødte Nederlændere. Blandt disse
træffes ogsaa Josquin de Prés. Okeghem’s store Elev og Efterfølger.

Havde man givet Okeghem Navn af Kontrapunktets Patriark,
saa gav man hans Elev det endnu ærefuldere Tilnavn: Musikkens
F yrste.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free