- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
126

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SJETTE KAPITEL

Den venetianske Skole. Hadrian Willaert. Frottole, Madrigale, Villanelle.
Dobbeltkoret. Den ældre og den yngre romerske Skole. Palæstrina. Orlandus Lassus.

i1 or de nederlandske Mestre havde Musikken i Hovedsagen kun
bestaaet som absolut Tonekunst. Teksten var i den nederlandske
Messe bleven opfattet som en Bisag. Man havde først forfattet
Tonestykket, siden havde man lagt Ordene under og havde da ladet
disse passe, som de bedst kunde. Det er kun hos Josquin og
enkelte af hans Elever, at man momentvis føler en Stræben efter
at bringe Musikken i Samklang med Tekstindholdet; som Regel
tjente Ordene, i Lighed med Solmisationsstavelserne, kun til at
synge" ud paa. At det for øvrigt ikke en Gang lykkedes Josquin helt
at frigøre sig fra dette Standpunkt, beviser hans gentagne Benyttelse
af Kristi Stamtræ som Motettetekt, en Tekst, som af enhver
Nutidskomponist uden Betænkning vilde blive erklæret for uanvendelig til
musikalsk Behandling.

Det var de norditalienske Komponister, som i det 15de
Aarhundrede gjorde det afgørende Skridt for omsider at bringe Ord
og Toner til at harmonere med hinanden. Et af Petrucci’s
allerførste Tryk fremstiller en Række italienske Korsange: Frottoler,
der bestemt pege i ovennævnte Retning og alle hidrøre fra indfødte
Italienere. Disse Frottoler, der sete fra Kontrapunktikerens
Synspunkt ere yderst tarvelige Frembringelser, lægge i formel Henseende
en overraskende regelmæssig Periodebygning for Dagen, og, hvad
der er Hovedsagen, denne Periodebygning stammer netop ene og
alene fra den underlagte metriske Tekst. (Se medfølgende
Eksempel paa en venetiansk Frottole).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free