- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
147

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nedskrevne Dansemusik endnu et stærkt, vokalt Præg. Sagen
var, at Instrumentisterne som medvirkende ved Opførelsen af de
større Vokalkompositioner, hvor de vare vante til altid Tone for
Tone at følge med Sangstemmerne, endnu kun havde Erfaring i
den vokale Skrivemaade. Det var de færreste af dem, der følte
Trang til en anden Praksis, i hvilken Instrumentet blev behandlet
frit, som selvstændigt Toneorgan.

De tidligste Forsøg i denne Retning skyldes Lut-,
Klavér-og Orgelspillerne, hvis akkordisk anlagte Instrumenter uvilkaarligt
indbøde til en friere Behandlingsmaade end f. Eks. Stryge- og
Blæseinstrumenterne 1).

Naar Lutten her er sat i Spidsen for de Instrumenter, der
tidligst lukkede op for en selvstændigere Instrumentalpraksis, er
denne Ordning paa ingen Maade vilkaarlig. Ligesom nemlig nu
Pianofortet gælder som et Universalinstrument , der dyrkes af
Musikere saavel som af Dilettanter, saaledes blev Lutten i det lade—
16de Aarhundrede agtet som en Dronning blandt de musikalske
Instrumenter. Er nu Pianofortet at finde i Kælderen saa vel
som i Bel-Etagen, saa var i Fortiden Lutten det oplivende
Element i alle Hjem.

Da Lutten ved Korstogenes Tid fra Orienten overførtes tilEvropa,
begyndte den der sin Løbebane som Jonglørinstrument og holdt sig
foreløbig en Tid lang alene til de romanske Lande, Spanien, Frankrig
og Italien. Først fra Begyndelsen af det 15de Aarhundrede meldes
der om Tyskere, der rejse Syd paa for at lægge sig efter Lutspil
og Lutfabrikation, og nu varer det ikke længe, før Lutten ogsaa
rykker ind i de germanske Lande og her som Hjemmets
Yndlings-instrument tager Luven fra alle andre Toneredskaber.

De første tyske Lutspillere, der kendes af Navn, ere Heintz
Helt og Hans Meisinger; begge vare, som det synes,
hjemme-fødte i Baiern. Lutspillet synes dog ikke endnu ved deres Tid at
have været agtet højt. I alt Fald findes der ved Begyndelsen af
det lode Aarhundrede i Lovene for Nurnbergergilderne en Passus,
som formener Lutslagere, Linnedvævere og andre letfærdige
Profession ister Optagelse i Lavene. Lutspillerne stilles altsaa
ved denne Tid endnu i lige Linie med de ringeagtede vaga-

*) Da disse ikke kunde frembringe stort mere end én Tone ad Gangen,
benyttedes de i Datidens polyfone Musik kun i Flertallet og stode derfor endnu
i det aller nøjeste Afhængighedsforhold til det sungne Kor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free