Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bonderende Musikanter, og maa ligesom disse finde sig i som
foragtede Individer at blive putfede og skubbede frem gennem
Verden. Forholdene skulde dog snart vende sig til det bedre. Med
Konrad Gerle, der 1460 omtales som Lutmager nede i Ntirnberg,
fremstaar allerede en Berømthed paa Lutfabrikationens Omraade.
Gerle’s Instrumenter vare endog efterspurgte i Udlandet, en
Omstændighed, der lader formode, at ogsaa Lutspillet nu omsider
er naaet frem til en vis Grad af Fuldkommenhed. 1475 fortæller
Rygtet om en vis Johannes fra Tyskland, der som Lutspiller
gør Furore nede i Milano, og
samtidig fremtræder oppe i Tyskland
selv den berømte Konrad
Paumann, den første tyske Lutspiller,
som fortjener Kunstnernavn.
Konrad Paumann er ifølge de
nyeste Beretninger født i Ntirnberg i Aaret
1410 og havde fattige Forældre. Han var
blind fraFødselen, menopnaaedemedsin
ualmindelige musikalske Begavelse tidlig
at vinde Sympati og fornemme
Velyndere, der sørgede for hans
Uddannelse. Det varede ikke længe, før han
vandt et Navn baade som Orgel-, Lut-,
Violin-, Trompet- og Fløjtespiller, og
det ikke alene i sin Fødeby, men i
hele Tyskland. Da han snart ogsaa
gjorde sig bemærket som dygtig
Kontra-punktiker, fik han forholdsvis ung
Pladsen som Organist ved
Sebaldus-kirken i Ntirnberg, og herfra fløj hans
Ry snart viden om, langt ud over Tysklands Grænser. Det fortælles, at baade
Konger og Fyrster fra nær og fjern lode den blinde Mester hente til sig og
overbøde hverandre i deres Iver for at hædre og udmærke ham. Efter i Italien at
være bleven beæret med Riddernavnet, kaldtes Paumann senere som Hoforganist
til Miinchen, hvor han skal være død den 24nde Januar 1473. I Frauenkirche
i Miinchen ses endnu hans Gravsten, der foruden en Inskription viser Portrættet
af den blinde Kunstner, som, omgiven af alle sine Instrumenter, sidder og øver
sig paa sit lille Portativorgel.
Paumann havde adskillige Elever i Lutspil, ja han var, trods sin
Blindhed, endog Opfinder af en særlig Lut-Toneskrift, den saakaldte tyske
Lut-tabulatur, som i Tyskland holdt sig i Brug indtil Begyndelsen af det 17de
Aarhundrede. Denne Skrift gaar ud paa at anskueliggøre Lut-Grebene ved Hjælp
af Bogstaver; dog ere disse ikke, saaledes som Bogstaverne i den gregorianske
Bogstavskrift, at forstaa som virkelige T onetegn; de betegne kun det Punkt
Fig. 35. Konrad Paumann’s Gravmonument i
Frauenkirche i Miinchen (Chrysander: Jahrbucher
d. musikal. Wissenschaft. II).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>