- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
156

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ogsaa Franskmæntiene havde deres egen Lutskriti. Denne fulgte i
det væsentlige samme Princip som den italienske. Ligesom denne benyttede den
et Seks-Liniesvstem. som repræsenterede Strengene. Kun var Baandene her i
Stedet for med Tal nummererede med Bogstaver: a betød „løs“ Streng, b første
Baand, c andet Baand o. s. v.:

Bogstavernes Anbringelse paa Lut- Melodien „Danmark dejligst Vang og

halsen i den franske Tabulator: Vænge“ optegnet i fransk Lutskrift.

Den franske Lutskrift overlevede baade den tyske og italienske og fandt
efter-haanden Indgang i alle Lande. Endnu Bach nedskrev sine Lutstykker i fransk
Tabulatur.

For at kunne dømme ont Værdien af den "amle Lutmusik, maa
man først og fremmest sørge for at skaffe sig denne fat i korrekt
Oversættelse. Den ovenfor givne Beskrivelse af de forskellige
Lutnotationer gik selvfølgelig kun ud paa at forklare disse i
Hovedtrækkene og forslaar selvfølgelig kun til Tydning af de allersimpleste
Eksempler. Det grundige Kendskab til de gamle
Instrumental-toneskrifter kan kun opnaas gennem et aarelangt Studium, det som
i Regelen af Almenhistorikeren skubbes til Side som alt for
omstændeligt. Man sørger i Almindelighed kun for at skaffe sig et
overfladisk Begreb om Notationens Grundprincip og laver sig saa
paa maa og faa en Oversættelse, der da gerne bliver saa
meningsløs, at udenforstaaende kun kunne faa beklagelig ringe Tanker om
de gamle Lutspilleres Frembringelser. Det skyldes nærmest Professor
Tappert i Berlin, at der i de senere Aar er blevet kastet et nyt
Lys over det 16de og 17de Aarhundredes Instrumentalmusik.
Gennem sit grundige Kendskab til de ældre Instrumentaltoneskrifter
har han bevist, at de gamle Lutspillere ingenlunde, saaledes som l

l) Linierne ere, som det her ses, i den franske Lutskrift ordnede saaledes, at

den dybeste Linie ogsaa viser den dybeste Streng.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free