- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
164

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vidt forskellig fra Klavikordtonen. Den klang ogsaa adskilligt fyldigere, thi
Strengen oplraadte paa Klavicymbelet ikke delt saaledes som paa
Klavi-kordet; den tonede altid i sin fulde Længde. Med alle disse Fortrin gør
Klavicymbelet altsaa Indtryk af at have været et ulige mere fuldkomment
Instrument end Klavikordet, men det havde ogsaa sine Mangler. For at
Fjerene kunde faa fat i Strengen, var den spillende nødt til altid at benytte et
fast Anslag; al finere Afskygning af Tonestyrken, saasom crescendo, diminuendo
o. s. v., forbød sig derfor af sig selv. Man kunde i det højeste tilvejebringe et

kunstigt piano ved at
trække ud i en Knap
(Register) over
Klaviaturet, som derved
forskødes saa vidt, at
Fjerene i Stedet for at faa
fat i den tredobbelte
Streng kun grebe fat i
den enkelte. Tidt
anbragtes paa
Klavieymb-lerne i samme Øjemed
ogsaa to Klaviaturer,
der vare anbragte
te-rassemæssigt over
hinanden; det ene af dem
frembragte forte, det
andet piano.

Klavikordet
behøvede ikke at gøre Brug
af alle disse Kunstgreb.
Den spillende kunde
med det under Hænder
fuldstændig give sig hen
i sit Foredrag og
nuancere sit Spil i de fineste
Enkeltheder. Det lille
Instrument tillod
end-ogsaa F oredragsfinesser,
der ikke en Gang lade
sig udføre paa Nutidens
fuldkomne
Instrumenter. Den saakaldte
Bæven, som udførtes ved
en rystende Fingerbevægelse paa en enkelt Tangent, var saaledes en Manér, som
ene og alene tilhørte Klavikordet og forsvandt med det. Enhver, der satte mere
Pris paa et intelligent, beaandet Foredrag end paa Kraftudfoldelse, foretrak i
Almindelighed det lille svagttonende Klavikord. der, endog en Stund efter
Pianofortets Fremkomst, holdt sig som det af Musikeren foretrukne Instrument.
Baade Haydn og Mozart foretrak i mange Dele Klavikordet for Pianofortet, der
ganske vist ogsaa ved deres Tid endnu var saare mangelfuldt.

Fig. 45. Fornem Mand. som spiller paa Hakkebræt. (17de Aarh.).
(Hirt: Kulturgesch. Bilderb. V.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free