- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
165

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Taget i al Almindelighed kan man sige, at Klavikordet fortrinsvis
egnede sig til Soloinstrument, mens Klavicymbelet paa Grund af sin storre
Tonevolume snarest horte til i Orkesteret, hvor det særlig ved Operaopførelserne
i sin Tid gjorde udmærket Fyldest som Støtte for Korsangen.

Mens Klavikordet gennem alle Tider bevarede sin aflangt firkantede
Form, antog Klavicymbelet, der i Begyndelsen saa ud som Klavikordet, med
Tiden Form som vort Flygel. (Se Bilag: Flygelklavicvmbel fra det 17de Aarh.).

Stor Vægt lagde de Gamle paa Kla verinstrumenternes dekorative Udstyrelse.
Især Laagene vare paa de gamle Klaverinstrumenter ofte pragtfuldt udsmykkede
med Mosaikindlægning eller med Malerier. Selv de største Kunstnere forsmaaede
ikke at nedlægge deres Kunst i disse Klaverlaag, en Omstændighed, der er

Fig. 46. Dekoreret Klavikord. (17de Aarh.).
(Perlen der Iustrumentensaml.: P. de Wit’s).

bleven den sørgelige Aarsag til mange af de gamle kostbare Instrumenters
Forfald. For at bevare Malerierne undsaa man sig nemlig i en senere Tid ikke
for at brække Klavérlaagene af og hænge dem op paa Væggen; Instrumenterne
satte man derimod paa Loftet, hvor de lidt efter lidt ødelagdes.

Den Musik, som udførtes paa de gamle Klaverinstrumenter, var
i Begyndelsen ganske den samme som den, der samtidig udførtes
paa Orgelet. „Fur Orgel oder Instrument”, o: Klavér, lyder endnu
Titelen paa enhver Orgelbog i det 16de og Begyndelsen af det
17de Aarhundrede. For at komme til Kundskab om
Klavér-musikkens ældste Historie, maa man altsaa søge Oplysning hos den
gamle Oriye/musik.

Med Orgelet var der sket store Forbedringer siden hin Tid, da det med
sine fodbrede Tangenter endnu kun lod sig behandle med knyttede Hænder.
Ved de brede Taster var der nu befæstet Baandslynger, i hvilke Organisten
anbragte sine Fødder for saaledes at kunne trække Tasterne ned i Stedet for som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free