- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
174

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ammerbach’s Orgel- og Klaverbog er ligesom alle andre gamle tyske
Orgelbøger noteret med den saakaldte tyske Orgeltabulatur, en Afart af den gamle
gregorianske Bogstavskrift og et Sidestykke til de ovenfor omtalte Luttabulaturer.
Ligesom i den gregorianske Skrift (se 1ste Kap.) noteres i Orgelskriften den
saakaldte store Oktav med store Bogstaver, den lille med smaa; i den énstregede
Oktav anbringes der over de smaa Bogstaver en lille vandret Streg, i den
tostregede to dito o. s. fr. Over hvert Bogstav staar et Takttegn (jvf. Lutskriften),
som angiver den paagældende Tones Varighed.

p “ r r P SS p r r r .
(1 Stemme) g I t s ä r fe I i a 9 t b b a 6
(2 Stemme) b b 1 f f [ e f b e f f •
r p p r i P =; r r i •
(3 Stemme) fe a 6 c" b b C t a fe c 6
p r r p “ r r p r r i
(4 Stemme) g b s f $B C b e f 9 f S

Oversættelse.

jäfr—i—:—i—h -J—1—1- -f-5-
Urrs ^ - > *2 0 ® # - ■ ®
<5fi -V 2
!> T 12 m\ r i 1 11 1 j | j i _ Jjji rj


^ U 1 ° i
/ti 1 p

Noget videre end i Tyskland var Orgel- og Klavermusikken
ved denne Tid naaet i Italien. Ganske vist gik ogsaa der endnu
Orgel- og Klavermusik under ét, men den italienske Orgelsats er
dog i det mindste anlagt instrumentalt, og hentede ikke i samme
Overmaal som den tyske sit Stof fra Vokalkompositionen.

Midtpunktet for det italienske Orgelspil var i det 16de
Aar-hundrede Venedig. Ved Markuskirkens to Orgler virkede i den
sidste Halvdel af det nævnte Aarhundrede, til Dels efter og til
Dels samtidigt med hinanden, tre Mænd, hvis Navne i den
ældre italienske Orgelmusiks Historie paa det nøjeste ere knyttede
til hverandre, og i hvis Kunst man ejer det oprindelige Grundlag
til hin fugerede Orgel- og Klavergenre, der, udgaaet fra Italien,
halvandet Aarhundrede senere i Tyskland naaede sit Højdepunkt
med Johann Sebastian Bach. Navnene paa disse tre Berømtheder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free