- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
208

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Orkester (se Fig. 84), men det synes, som om man derved er gaaet
frem uden alt System. Før Gabrieli’s Tid finder man i det
mindste intet Steds nogen Opgivelse af, hvilke Instrumenter der
ere bestemte til at udføre det ene. hvilke det andet Parti.

Det er Giovanni Gabrieli, der har Fortjenesten af for første
Gang bevidst at have bragt de forskellige Instrumenters karakteristiske
Klangfarver i indbyrdes Modsætning. Med ham ordnes
Instrumentmassen omsider til et af flere Klanggrupper sammensat
Hele. Over for Strengeinstrumenterne, der igen delte sig i
Klavér-, Lut- og Strygeinstrumenter, stilledes paa den ene Side det
i Orgel-, Træ- og Blikinstrumenter forgrenede Blæserkor, paa den
anden Side Slaginstrumenterne, med Pauke, Tromme og alt, hvad
derhen hører. Gabrieli kan derfor med Rette (sammen med
Monteverdi, se 9ende Kap.) anses som Grundlægger af den
saa-kaldte Instrumentationskunst, den Kunst, der som bekendt rummer
Hemmeligheden ved Nutidens overraskende Orkestervirkninger.
For-staar en Maler ikke at give et i sine Konturer ellers talentfuldt
Billede Liv ved en virkningsfuld Kolorit, bliver han uinteressant.
Det samme gælder ogsaa Orkesterkomponisten. Man kan i vor Tid
endog opleve det Tilfælde, at Publikum i den Grad kan lade sig blænde
af en virkningsfuld Instrumentation, at det overser, at Indholdet
er intetsigende og betydningsløst. I det 16de Aarhundrede
forstod Komponisten endnu ikke paa denne Vis at udnytte det
For-raad af Toneredskaber, han havde paa Haanden. Farverne laa
endnu uordnede paa hans Palet, om deres Anvendelse og
kunstneriske Blanding havde han endnu ingen Ide.

Dog, den Tid gryede allerede, da det skulde blive anderledes.
Den Fuldkommengørelse, der i Løbet af det 16de Aarhundrede var
bleven Instrumenterne til Del, havde omsider gjort dem
anvendelige til en Musikform, der havde arbejdet sig op Side om Side
med dem og nu ved Aarhundredets Slutning fremstod beredt til at
optage Kampen med alle de ældre Musikformer. Denne Musikform
var det musikalske Drama, der ligesom med ét Slag aabner for en
ny Verden, i hvilken Nutidsmennesket endelig føler sig hjemme; i
det mindste trænger han ikke mere i den Grad som i den forløbne
Periode til Historikerens Vejledning for at kunne finde sig til Rette.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free