- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
251

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Man er i vor Tid vant til ved en Kantate at forstaa en af
Kor, Arier og Recitativer sammensat større oratorielignende
Komposition, der gerne deler sig i flere Afdelinger og gennemgaaende
støttes af et rigt Orkesterakkompagnement. Ganske i denne Form
kendes Kantaten endnu ikke ved Carissimi’s Tid.

I sin oprindelige Skikkelse svarede Kantaten omtrent til
Nutidens Romance med Klaverledsagelse; der er kun den Forskel
mellem denne og hin, at Romancen er af lyrisk Beskaffenhed,
mens Kantaten var anlagt dramatisk. Side om Side med denne
Solokantate udvikledes i Løbet af det 17de Aarhundrede den mere
omfangsrige Kammerkantate, hvori der gerne optraadte flere
Personer, og som ved sin Sammensætning af Recitativer, Arier og
Ensemblenummere lik Karakter af en dramatisk Scene af et
undertiden ret betydeligt Omfang. Komponisterne kunde i denne
Kantate finde god Lejlighed til at gøre dramatiske Studier; dens
Opfindelse blev derfor særlig til Gavn for de unge vordende
Operakomponister. Man forsøgte sig i den frem til alle mulige Ting,
man ikke før havde prøvet og ikke vovede straks at anvende
i den offentligt fremstillede Opera; Kantaten udgør følgelig et
overmande vigtigt Led i Musikkens Udvikling. Gennem den kom man
omsider ind paa at anvende en friere Modulation og en mere
bevægelig Bas. Det sidste Fremskridt skyldtes netop især
Carissimi, som for første Gang ogsaa gør sig synlig Umage for at føre
Basstemmen melodisk. Ogsaa Recitativet kommer med
Carissimi ind i et nyt Stadium af sin Udvikling; det bliver
bøjeligere og accentueres naturligere; man bar kaldt Carissimi det
moderne Recitativs egentlige Fader. Interessant er det endelig hos
Carissimi at træffe paa det absolut tidligste Eksempel paa en
bevidst Opstilling af Dur, som den frejdige, imod Mol som den
tungsindige Toneslægt. Eksempelet er en lille Duet, kaldet „den leende
Deinokrit og den grædende Heraklit“. Carissimi lader Demokrit
synge i Dur. Heraklit i Mol (se Musikbilag).

Udtrykket Kammerkantate viser Kantaten hen under en
Kompositionsklasse, som under Betegnelsen Kammermusik i det 17de Aarhundrede
begyndte at bemægtige sig en Plads ved Siden af Kirke- og Te ater musikken.
Hovedsagelig beregnet paa Privathjemmenes snævrere Rumforhold (Kamrene)
søgte denne Musikretning først og fremmest sin Virkning i den omhyggelige
Udarbejdelse af alle de finere Enkeltheder, noget der var saa meget nødvendigere,
som hele Opmærksomheden paa Grund af de manglende ydre Midler her ene
og alene optoges af Kunstværkets musikalske Indhold. Begrebet Kammer-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free