- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
253

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

musik var tidligere langt mere omfattende end nu, da man kun benytter
denne Betegnelse for det af et enkelt eller af liere Soloinstrumenter udførte
Instrumentalstykke. I hin Tid sammenfattedes derimod al Musik, som ikke
udtrykkelig hørte hjemme enten i Kirken eller i Teateret, under Begrebet
Kammermusik.

Til Carissimi’s Elever hører fremfor alt Marc’ Antonio Cesti, som for
første Gang fandt paa direkte at indlemme Kammerkantaten i Operaen, og
Alessandro Scarlatti, Hovedmanden i Italiens skønne Melodiperiode, og
den Mand, som gennem sin uhyre Popularitet hlev den væsentlige, skønt
uskyldige Aarsag til, at den af sin Samtid saa lovpriste Carissimi saa hurtig
blev glemt.

En af sine allerbetydeligste Repræsentanter ejer den ældre
Kammermusik næst Carissimi i A gosti ni Steffani, hvis
Kammer-duetter røbe den intelligente, fint udviklede Musiker og i klassisk
Stilfuldhed søge deres Lige. Den eneste, der paa Kammerduettens
Omraade taaler Sammenligning med Steffani, er Håndel, der
imidlertid selv indrømmede i denne Retning at have taget efter den
italienske Mester, som i en Periode af hans Liv stod ham faderligt
ved Siden og blandt andet bevirkede hans for hans Fremtid saa
betydningsfulde Ansættelse som Kapelmester i Hannover (se ndf.).

1 Steffani’s Duetter spiller anden Stemme ingenlunde den
sekunderende Rolle som i mange af Nutidens tostemmige Sange.
De ere helt igennem holdte i kontrapunktisk Stil, men falde ikke
desto mindre saa naturligt i Øret, at man klart føler, at der bag
disse Kunstværker ikke alene staar en Mester af den gamle solide
Skole, men ogsaa en Sanger i Ordets allerædleste Betydning. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free