- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
254

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Steffani sættes da netop ogsaa som Sanger meget højt af sin Samtid.
Med sil ædle beaandede Sangforedrag formaaede han endnu som
74-aarig Olding at henrive en i musikalsk Henseende saa forvænt
Kreds som den, der i det 18de Aarhundrede samledes i Kardinal
Ottoboni’s Sale i Rom, den samme Kreds, i hvis Midte den unge
Handel da allerede tolv Aar i Forvejen havde fejret store Triumfer
som Virtuos og Kammerkomponist.

Ogsaa som Kirkekomponist har Steffani ydet betydeligt. Hans
Stabat mater er et Mesterværk, der vilde have gjort ham udødelig,
selv om hans Duetter ikke havde været til. Kun i Operaen staar
han tilbage. Han taaler paa dette Omraade hverken at
sammenlignes med Scarlatti eller med Håndel.

Om Oratoriets videre Udvikling efter Carissimi og indtil Handel
er man foreløbig endnu ikke helt paa det rene. Som en af
Ca-rissimi’s betydeligste italienske Efterfølgere, baade i Oratorie- og i
Kantatestilen, nævnes Alessandro Stradella, en Mester, der i
Nutiden kun er Publikum bekendt som Ophavsmand til den meget
sungne Kirkearie: „Se i miei sospiri" 1). Stradella’s Navn vil ogsaa
være mange bekendt gennem den hyppigt genfortalte, meget
romantiske Kærlighedsroman, som udgør Emnet i Flotow’s Opera
„Ales-sandro Stradella" og af lettroende Biografer meget naturligt er
bleven sat i Forbindelse med Komponistens mystiske Drab i Genua.
Paalidelige Meddelelser foreligger der ikke om Stradella’s Liv;
derimod bekræfter den nyere Tids Forskning fuldkomment Samtidens
begejstrede Udtalelser om Stradella som Komponist. Han betegnes
som et Geni, der med lige stort Mesterskab beherskede baade
Operaen, Oratoriet, Kirke- og Kammermusikken; samtidig indlagde
han sig ogsaa Berømmelse som Sanger og som Virtuos paa Violin
og paa Harpe. Af hans Kantater er der opbevaret adskillige, af
hans Operaer og Oratorier derimod kun faa, netop fem af hver.
Blandt de sidst nævnte udmærker særlig „Johannes den Døber" sig
ved sin Rigdom paa skønne sangbare Melodier. Man føler i
Stradella’s Musik det første Pust fra den henrykkende Verden af
Melodier, der kort efter med Alessandro Scarlatti fra Neapel breder
sig ud over Evropa for snart at tage alle Gemytter fangen.

Selv i Kirken faar den sødt hensmeltende Melodi hurtigt
Indpas og leder den kirkelige Musik over i et betænkelig verdsligt.

l) Dette dog med Urette, da Arien bevislig tilhører en meget senere Tid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free