- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
295

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

krogene holdt den sig endnu i længere Tid; i Danmarks Smaabyer
endog til Holberg’s Dage.

Skuespillet holder fra nu af i det hele op med at være
Folkeforlystelse i den Forstand som før. De udenlandske Komedianter
foretrak for Størstedelen at gaa i de fornemmes Sold, og da først
Hofferne blev tonegivende, tabtes Interessen for det nationale.
Det er nu udenlandsk Kunst, og udenlandsk Smag, der kommer til
at regere. Hver Fyrste holder sin Hofdigter, der har det Hverv
at sørge for Hoffets Moro og først og fremmest søger at krydre
sine dramatiske Produktioner med plump Hofsmiger og grovkornet
Effekt.

Renaissancens fransk-italienske Hofballetter, der iblandede med
Musik og Dans grænse nær op til den i sin Begyndelse med
Hofsmiger lige saa rigt garnerede Opera, vinde i Tyskland stadig
større Udbredelse og naa under Kristian den Fjerde ogsaa til
Norden. De Gallaforestillinger, hvormed den danske Konge i Aaret
1634 fejrede sin Søn Prins Kristians Bryllup med en sachsisk
Prinsesse, ere kun Efterligninger af de Hofballetter, der i Italien og
Frankrig allerede vare „en vogue“ i det 15—16de Aarhundrede og
her umiddelbart ledede over til Operaen (se ndf. 16de Kap.).

Folket fulgte de stores Smag. De vandrende Trupper bød
dem i de saakaldte „Haupt u. Staatsaktionen", en plump
Efterligning af Hofballetten med gyselige Mordscener, Fyrværkerieffekt o. s. v.
I Danmark er denne Art Skuespil som bekendt bleven foreviget
gennem Holberg’s Parodi.

Imidlertid fremstod Operaen nede i Italien. Hjemmehørende i
de fornemme Kredse svang den sig hurtigt op til at blive en farlig
Konkurrent til Hofballetten, der som bekendt til sidst ogsaa maatte
vige den Pladsen. Den haardeste Kamp mellem Operaen og
Balletten stod, som før omtalt, i det 17de Aarhundrede i Frankrig;
men den italienske Opera opnaaede saa til Gengæld her, hvad den
foreløbig ikke opnaaede i noget andet Land: den inspirerede
Landets egne Børn til selvstændige Forsøg; som Efterligning af den
italienske Opera fremstod i det 17de Aarhundrede en særegen
fransk Nationalopera (se ovf. Ilte Kap.).

Til et ulige tarveligere Resultat bar det ovennævnte Forsøg,
som den sachsiske Kurfyrste allerede 1627 gjorde, paa at skabe
en national tysk Opera ud af en italiensk. Ganske vist fandtes
der enkelte Digtere og Musikere, der efter Opitz’s og Schutz’s Ek-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free