- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
305

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kusser var en upartisk Beundrer baade af den franske og af
den italienske Opera og havde i Paris, som Lully’s Elev, lært,
hvorledes en Opera skulde ledes og indstuderes.

At netop Dirigentdygtigheden var hans stærke Side fremgik at
det forbavsende Resultat, han i Løbet af to Aar opnaaede med
det dilettantiske Operaselskab, han forefandt i Hamborg. Studenter.
Fiskerkoner, Skomagere og Skrædere figurerede i den Tid paa
Scenen som olympiske Guder; ingen af dem havde lært noget;
enhver sang og spillede, som han kunde bedst1).

Det var altsaa et ikke ringe Arbejde, der forelaa den ny
Kapelmester. For at faa et nogenledes godt Resultat, maatte han
bogstavelig lære sit Personale op fra Grunden. En for en tog han
Sangerne hjem i sin Bolig og lærte dem dér allerførst at synge og
at tale et dannet Sprog. Da det siden kom til Prøverne, holdt han
paa en saa streng Disciplin, at Modet tidt var nær ved at forlade de
stakkels Natursangere, der aldrig havde vidst, at der hørte saa
megen Kundskab til for at kunne optræde paa en. Operascene.
Men han naaede, hvad han vilde, og kunde, da han 1695 igen
forlod Hamborg, gøre det med den gode Bevidsthed, at hans
Arbejde ikke havde været spildt. Operaen var frelst og traadte med
hans Efterfølger, Beinhard Keiser, straks efter ind i en
Velmagtsperiode, der næsten peger frem til Mozart’s Tider.

Reinhard Keiser fødtes den 12te Januar 1674 i den lille
By Teuchern, mellem Weissenfels og Zeitz2). Faderen, Gottfried
Keiser, var Organist i Teuchern og nød en Tid lang en Del
Anseelse som Kirkekomponist. Moderen. Agnes Dorothee Keiser, var
Datter af en Junker v. Etzdorff, i hvis Hus Gottfried Keiser kom
som Musiklærer. Som en Kvinde med meget løse Principper blev
hun en uheldig Opdragerske for sin eneste Søn, der, som det
følgende vil vise, tillige med Faderens musikalske Begavelse arvede
Moderens lette Sind. Det synes som om Reinhard Keiser’s
Forældre ikke har levet sammen længe. I alt Fald er det bekendt, at
Gottfried Keiser forlod Teuchern snart efter Sønnens Fødsel, —
d. v. s. fire Maaneder efter Brylluppet. Efter den Tid hører man *)

*) Indtil 1685 havde man i Hamborg endogsaa ladet Kvinderollerne udføre af
Mænd.

2) F. A. Voigt: „Reinhard Keiser", Vierteljahrsschrift fur Musikwissenschaft VI.
1890.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free