- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
315

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

f. Eks. flere udeblevne Postforsendelser ankom paa én Gang, eller naar et eller
andet Ekspresbud indtraf: Afvejen med Noderne! Væk med Lodlinen! Det

ene Cyffertegn hid for at tyde en hemmelig Skrift! de andre udbredte dér paa
det lange Bord for igen at svare med lignende Hieroglyfer; alt bragt vel paa
det rene; dateret, underskrevet, paragraferet, rubriceret, nummereret, ført til
Protokols, registreret, sirligt foldet sammen, fast sammenpakket, vel forseglet og
behørig adresseret, sikkert ekspederet, Budet instrueret etc. Uha! — Var man
da saa heldig hurtigt at faa bragt et saadant højt befalet Arbejde til Side
(hvorvel dette undertiden og ikke i de sjældneste Tilfælde i Steden for Timer
og Dage kunde medtage Uger og Maaneder) og at faa Statskureren med sin
vigtige Brevpakke affærdiget i en Fart, hvor roligt kunde man da ikke paa ny
give sig til at udmaale Vinduesfagene, ja hvor sødt smiledes man da ikke i Møde
af en halvfærdig Sals med Gamber og Traverser, bestemt til at synges af en
Puchon eller Campioli l).“ (Elirenpforte).

Den af alle Mattheson’s Beskæftigelser, som fortjener at
paa-skønnes mest, er ubetinget hans omtalte musikalske
Skribentvirksomhed. Rent bortset fra den stiklende, hensynsløse Satire,
der ikke sjældent gik ud over den, som ved en eller anden
uforsigtig Udtalelse havde krænket Forfatterens personlige
Forfængelighed, findes der i hans teoretiske Skrifter, blandt hvilke fortrinsvis
„Der vollkommene Kapelmeister" bør nævnes, Bemærkninger, som
give virkelig værdifulde Oplysninger til Kundskab om denne Tids
Musikopfattelse. Af blivende historisk Værd er ligeledes hans
„Elirenpforte", der foruden hans egen Biografi indeholder en stor
Samling til Dels meget værdifulde Musikerbiografier og endnu
regnes for en aldeles uundværlig Haandbog for alle, der grundigt
ville sætte sig ind i det 18de Aarhundredes Musiktilstande1 2).
Mindre heldig var Mattheson som Komponist. Hans Operaer staa
i Rang langt fra paa Højde med Keiser’s, og forsvandt hurtigt igen
fra Scenen. Som Sanger opnaaede han derimod, at dømme efter
hans egne Udtalelser, store Triumfer. I sin Opera „Cleopatra"
spillede han selv Antonius’ Rolle og udførte Selvmordet med en
saadan Naturtroskab, at Tilhørerne, som han selv udtrykker sig,
„paa det paagældende Sted gave et højt Skrig", og i „Mucius
Scævola" fremstillede han den Scene, hvor Haandopbrændingen
finder Sted, saa ypperligt, „at Publikum betoges af en almindelig,
men hurtigt stillet Rædsel".

1) Sangere, som virkede ved Hamborgeroperaen.

2) Andre bekendte musiklærde Værker af Mattheson ere: „Critica Musica”,

„Beschiitztes Orchester", „Das neu eröffnete Orchester", „Der musikalische

Patriot”. .Grosse Generalbasschule”. „Kleine Generalbasschule" o. s. v.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free