- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
319

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRETTENDE KAPITEL.

Operaen i Venedig under Jlonteverdi’s nærmeste Efterfølgere. Den neapolitanske
Skole under A. Scarlatti. Kirkemusikkens samtidige Standpunkt i Rom,
Venedig, Bologna etc. Den yngre neapolitanske Komponistskole. Den italienske

Opera buffo.

Florentinernes Drømme om den antikke Tragedies
Genopvækkelse vare efter Platonikernes Overbevisning paa den skønneste
Maade gaaede i Opfyldelse. Fra „ Dafne “ var man gennem
„Euri-dice“ og „Orfeo“ Skridt for Skridt kommet Idealet nærmere, med
„Arianna“ ansaas dette som naaet. Nøglen til den antikke Musiks
gaadefulde Virkninger var funden. Med stor Naturtroskab havde
Monteverdi i sin Musik gengivet baade Vrede og Fortvivlelse;
Ariadne’s Klage havde endogsaa aflokket Publikum Taarer.

I sin Begejstring oversaa man ganske, at der i Virkeligheden
var saare ringe Lighed mellem Antikdramaet og den nyopfundne
„ Opera “. Antikdramaet havde haft sin Storhed i klassisk
Simpelhed; Operaen fremtraadte derimod med en Pragt, som overskred
alle Grænser. Teaterskræderen, Dekorationsmaleren og
Maskin-kunstneren bleve allerede ved Monteverdi’s Tid fuldkommen stillede
i Række med Digteren og Komponisten. Skuespillernes Dragter
straalede af Guld og Sølv, Dekorationerne udførtes af Tidens første
Kunstnere, og det gik Slag i Slag med kunstige Sceneforandringer.

„Snart saa man en grøn Eng“, skriver Erythræus i sin
Beskrivelse af det ældste musikalske Drama, „snart et udstrakt Hav,
snart yndige Haver; snart saa man en Himmel, bedækket med
svære Skyer, der pludselig udladede sig i et Uvejr, snart saa man
de saliges lykkelige Boliger, snart Underverdenens Rædsler; man
saa Træer, hvis Stammer pludselig aabnede sig og lod fremtræde
skønne unge Piger, man saa Skove opstige af Jorden, befolkede
med Favner og Satyrer” etc.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free