- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
353

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

igen at tage hjem til Neapel, led han den Skuffelse, at hans Landsmænd alle
som en vendte ham Ryggen. Hans Operaer modtoges i Italien fra nu af med
Kulde. Man formoder, at det var Sorgen herover, som medførte et Slagtilfælde,
der allerede samme Aar gjorde Ende paa hans Liv. Et Minde fra Jomelli’s
sidste Periode er hans berømte Miserere for to Sopraner, med Ledsagelse af
Strygekvartet, et Arbejde, der i musikalsk Værd omtrent staar lige med
Per-golese’s „Stabat mater” og altsaa dog maa henregnes til denne Tids bedre
Kirkemusik.

Til de betydeligste neapolitanske Komponister hører Nicolo
Piccini, Gluck’s berømte Antagonist i Paris.

Piccini var født i Bari i
Syd-italien i Aaret 1728 og blev af sin
Fader, som var Musiker,
oprindelig udset til at blive Præst. Det
viste sig imidlertid snart, at Drengen
sad inde med et ikke ringe
Musiktalent. Uden at have lært noget,
gengav han paa Klaveret al den
Musik, han hørte; Enden paa det
blev da ogsaa, at Faderen tog
anden Bestemmelse og tillod ham
at følge sin Tilbøjelighed. Han
blev sendt til Neapel, hvor han
anbragtes i Konservatoriet San
Onofrio, der netop ved denne Tid
forestodes af Leonardo Leo. Ved
sin ualmindelige Begavelse var
Piccini saa heldig at tilvende sig
den store Mesters særlige
Interesse, saa han fra en af de ringere
Lærere hurtigt rykkede op til at
blive Elev hos Leo selv. Ved Leo’s
Død blev Francesco Durante hans
Lærer. 1754 forlod Piccini
Konservatoriet, og kort efter debuterede han med en komisk Opera „Le donne
dispettose”. Denne Debut var i flere Henseender et Vovestykke. Den komiske
Operas Skaber, Logroscino, havde i Italien endnu eneste Prioritet paa denne
Genre; der fandtes derfor i Neapel ikke en Teaterdirektør, der havde Mod
til at byde den offentlige Mening Trods ved at fremføre en komisk Opera
af en anden, tilmed ganske ung og endnu fuldkommen ukendt Musiker. Men
Piccini havde Venner, og de hjalp ham. Prinsen afVintemille bød Direktøren for
Teatro Fiorentini 2000 Livres for det Tilfælde, at Operaen skulde gøre Fiasco;
Vovestykket blev gjort, og Resultatet blev en glimrende Succes. Operaen
modtoges med Jubel, og Piccini blev med det samme Dagens Helt. To andre
komiske Operaer „Le Gelosie” og „IlCurioso del suo proprio danno” befæstede Aaret
efter end yderligere Piccini’s Ry som komisk Operakomponist. Til klassisk
Haand-hæver af denne Genre, til Buffo-Operaens saakaldte anden Skaber svang Piccini
sig endelig op med sin „Cecchina”, ogsaa kaldet „Buona figliuola”, opført i Rom

23

Fig. 101. Nicolo Piccini.

Illustr. Musikhistorie. I.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free