- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
360

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FJORTENDE KAPITEL.

Den koncerterende Stils Indførelse i den protestantiske Kirkemusik. Michael
Prætorius. Heinrich Schiitz. Musikforhold i Danmark inden Heinrich Schiitz’s
Ankomst til København i Aaret 1633. Hans Andel i Bryllupsfestlighederne ved
Prins Christians Formæling. Heinrich Schutz’s senere Kapelmestervirksomhed i
Dresden og hans Død. Heinrich Schutz’s Kompositioner: Madrigaler,
Davidssalmer, evangeliske Historier, Symphoniae sacrae. — Joh. Herm. Schein. Andr.
Hammerschmidt: Dialogi spirituali. Joh. Sebastiani: Passion. Heinrich Albert.

Johann Criiger.

Den af Renaissancebevægelsen fremvoksede „monodiske “ Stil
havde, som ovenfor meddelt1), omtrent lige saa hurtigt vundet
Indgang i Kirken som i Teateret. Som det tidligste Eksempel paa
en med Instrumentalledsagelse forsynet kirkelig Sangmusik
frem-traadte allerede i Aaret 1602 Lodovico Viadana’s Concerti da
chiesa, o: Kirkekoncerter eller aandelige Koncerter, der til Dels vare
indrettede for en, til Dels for to, tre og fire Stemmer og bleve
støttede af et Orgelakkompagnement. Som første Forsøg i denne
Art fik Viadana’s Koncerter hurtigt lige saa stor Udbredelse som
Gaccini’s Nuove Musiche, og naaede ogsaa op i Tyskland, hvor de
hurtigt fik Indflydelse paa de protestantiske Kirkekomponisters
Skrivemaade. Det var netop en af den evangeliske Kirkesangs
tilsyneladende solideste Støtter, som først kom denne italienske
koncerterende Kirkestil i Møde og i sine Kompositioner efter bedste
Evne „søgte at efterligne Italienernes Maner11 2). Michael
Prætorius, den selvsamme, som i sin „Musae Sioniae“ havde skænket
Verden en saa værdifuld Samling af klassiske Koralbearbejdelser 3), *)

*) Se 9ende Kap., S. 215.

2) M. Prætorius: Syntagma musicum 1620.

3) Se 5te Kap.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free