- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
361

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

optager omtrent fra Aaret 1613 at regne den italienske koncerterende
Skrivemaade og vil fra dette Øjeblik ikke mere høre Tale om nogen
anden. Prætorius er af den Mening, at Musikken i Herrens Hus
skal fremtræde „mit Pracht und Prången, Singen und Klingen,
Hallen und Schallen“. Derfor stiller han i sine Koncerter over for
Solostemmerne et eller flere stærkt besatte Kor og dertil endnu
et Ensemble af forskelligartede Instrumenter, som til Dels
følge med Sangen, til Dels veksle med denne. Prætorius’ Hovedværk
i den ny Stil udkom 1619 og
kaldtes: „Polyhymnia
Ca-duceatrix et Panegyrica,
darinnen Solemnische Fried u.

Frewden Concert etc. mit 1 [bis)

21 auch mehr Stimmen a uff2 [bis)

6 Chor gerichtet. Mit allerhandt
Musikalischen Instrumenten und
Menschen Stimmen, auf
Trommeten und Heerpauken
Musiciret und geiibt iverden. “ Værket
indeholder 46 koncert mæssige
Musikstykker, i hvilke
Kirkemelodierne i de fleste Tilfælde
ere gjorte ganske ukendelige
ved Tilsætning af Triller og
Løb. I denne Smag er ogsaa
etandetVærk: „Puericiniam,
hoc est trium, vel quatuor
puerorum, trium pluriumve adultorum et quatuor instrumentorum
co?icentio“ etc., udkommet i Frankfurt a. M. i Aaret 1621.

Med al sin Begejstring for den ny Musikretning er Prætorius’
Standpunkt dog kun endnu et eksperimenterende. Til noget større
Resultat bragte han det ikke1); han tager Retningen imod den
saakaldte „store Kantate", men denne optræder først færdig henved *)

*) Vel at mærke som Komponist i den moderne Stil. Desto større
Betydning har han paa andre Omraader af Musikken. Hans mesterlige
Koralbearbejdelser ere allerede bievne omtalte. Stor Dygtighed viste han ogsaa
som musikalsk videnskabelig Skribent. Hans „Syntagma musicum“, som
udkom i Wolfenbiittel i Aaret 1620, er endnu et Hovedværk ved Studiet af
de gamle Instrumenters Historie.

Fiff. 102. Michael Prætorius.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free