- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
372

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Først 1619 udgav han som sachsisk Hofkapelmester i Dresden:

„Psalmen Davids sampt etlichen Moteten vnd Concerten tnit 8 vnd
mehr Stimmen“.

Det er i denne Komposition igen den italienske Kunst, som viser
Schutz Vejen. Han indretter ikke, saaledes som Goudimel og andre
Komponister af den ældre Skole, Salmerne for et enkelt fire- eller
femstemmigt Kor: han vælger efter de venetianske Mestres Skik
at anvende flere Kor paa én Gang. To eller undertiden flere
Hovedkor (Cori favoriti) danne Kompositionens Kærne; dertil
slutte sig endnu et. eller flere underordnede fuldstændiggørende
Kor (Capelien), som nu og da falde ind „zum starcken Gethön und
zur Pracht“, som han selv udtrykker sig i Fortalen. Disse
„Capeiler" fremtræde ganske vist til Tider kun som simple
Fordoblinger af Hovedkorene, men ere dog i de fleste Tilfælde selvstændigt
udarbejdede, saaledes at de kun i Rytmen følge med Hovedkoret.
Schutz bringer her for første Gang den deklamatoriske Stil til
Anvendelse paa de store Kormasser, hvorved Teksten overalt bliver
let forstaaelig. De underordnede Kor, „Capelierne", lod Schutz
som oftest udføre af Instrumenter, Hovedkorene, „Favoritkorene"
af Menneskestemmer.

Logisk fastholder Schutz dog ikke denne Ordning. „Die Capellen, so mit
hohen Stimmen gesetzet", staar der i Fortalen, „sind meistentheils auff Zinken
und andere Instrument gerichtet, jedoch wann man auch Sänger dabey
haben kan. ist so viel desto besser. Die Favorit-Chöre hingegen sind
zum Singen bestimmt, wiewohl auch etliche der Psalmen sich nicht
ubel schicken, wann der höhere Chor mit Zincken, Geigen, der
niedrige mitPosaunen oder andern Instrumenten gemacht und auff
jedem Chor eine Stimme darneben gesungen wirdt".

Fire Aar efter Davidssalmerne udgav Schutz sin „Historia der
fröhlichen vnd Siegreichen Avfferstehung vnsers einigen Erlösers vnd
Seligmachers Jesu Christi“, der fremstaar som et ikke uvigtigt Led
i den lange Kæde af kirkelige dramatiske Værker, som fra den
katolske Kirke fortsatte sig videre over i den protestantiske og
omsider sluttede af med Bach’s monumentale Matthæus- og
Johannes-passion.

Passionen havde i den protestantiske Kirke fra først af haft den samme
strengt kirkelige Karakter, som fordum i den katolske. Man havde enten
affattet den kormæssigt i Motetteforml), eller saaledes, at Evangelistens og de *)

*) Jacob Handl’ (Gallus) „Passionsmusik nach dem Johannes" 1587 er
komponeret for 2 Kor, a: et Mandskor og et Kvindekor. Mandskoret gengiver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free