- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
373

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

enkelte Personers Tale blev sunget enstemmigt i Kollekttone, mens Folket blev
repræsenteret ved smaa Kor (Turbae), der skred frem i ganske simple
Harmonier og endnu savnede al dramatisk Bevægelighed ‘). En Særstilling blandt de
ældre protestantiske Passionskomponister indtager den sachsiske Kapelmester
Scandellus (t 1580). Jesu Tale afsynges i hans Passioner firstemmigt; de
andre Personers Tale to- og trestemmigt; kun Evangelisten synger enstemmigt i
Kollekttone. Folkekorene ere udsatte for firstemmigt Kor. I Almindelighed blev
den ældre protestantiske Passion indledet og afsluttet med et kort Kor. Teksten
til Indledningskoret lød i Regelen: »Das Leyden unseres Herrn Jesu Christi, wie
es der Evangelist Matthæus (Lucas, Marcus, Johannes) beschrieben hat”2); en
Tekst, som hyppigt underlægges Slutningskoret, lyder: »Dank sey dem Herrn,
der uns erlöset hat durch sein leyden von der Hölle”. Tidt benyttede man ogsaa
til Indledning og Afslutning Koraler, som bleve sungne af Menigheden.

Schtitz rettede sig i sin Opstandelses-Historie hovedsagelig efter
de Forbilleder, han forefandt i sin Tids Passionsværker. Værket
indledes ligesom disse med et kort Kor (Introitus) over Ordene
„Die Auferstehung unsers Herrn Jesu Christi, wie uns die von
den Evangelisten beschrieben wird“. Som Afslutning (Conclusio)
tjener et af Strygeinstrumenter ledsaget Dobbeltkor over Ordene:
„Gott sei Dank, der uns Sieg gegeben hat durch Jesum Christum.”
I selve Fortællingen forekommer der kun et eneste Kor, nemlig paa
det Sted, hvor de elleve tilbageblevne Apostle i Jerusalem udbryde:
„Der Herr ist wahrhaftig auferstanden”. De enkelte Personers
Tale er overalt behandlet for flere Stemmer, som oftest for
to, og ledsages af en becifret Bas. Jesus synges af Tenor og Alt,
Magdalena af to Sopraner o. s. v., kun Evangelisten synger solo i
Kollekttone.

Der findes ikke desto mindre i „Opstandelsen” Træk, som
vidne om, at Schtitz stræber bort fra den traditionelle Opfattelse
af Passionen, hvilket da ogsaa fuldkomment lader sig forsvare, naar
man ser hen til Værkets Bestemmelse „for fyrstelige Kapeller og
Kamre”, altsaa ikke udtrykkelig for Kirken. Det er saaledes
tydeligt nok med en vis Tøven, at Schtitz optager den traditionelle
flerstemmige Behandlingsmaade af de enkelte Personers Tale. Han

Pilatus’, Judas’ og Ypperstepræstens Tale, Kvindekoret Jesu Tale. I
Fortællingen afveksle Korene med hinanden. Hvor Folket. Farisæerne o. s. v.
optræde, falde Korene sammen.

‘) Cl.Stephani 1570. Keuchenthal: »Kirchengesänge lateinisch u. deutsch”
1573, indeholder en tysk Passion med fuldstændig Musik. Selnecker:
„Gesang-buch” 1587 o. s. v.

!) Allerede i de middelalderlige Mysterier var det som bekendt Skik at
indlede Handlingen med en Redegørelse for „Historiens” Indhold.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free