- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
375

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

videst her, hvor han ganske bryder med Traditionen og gaar sine
egne Veje.

Den kortfattede Forkyndelse af Handlingens Indhold i en
In-troitus er her opgivet. I dens Sted træder en femstemmig, bredt
anlagt Motette, som synges til Ordene af den gamle Kirkesang:
„Da Jesus an dem Kreutze stund”. Dette Kor fremstiller den kristne
Kirke, der anstiller sine Betragtninger over Dagens Tekst, og
indtager saaledes en fuldkommen objektiv Stilling til Handlingen:

Da Jesus an dem Kreuze stund,

Und ihm sein Leichnam war vervvundt
So gar mit bittern Schinerzen,

Die sieben Wort’, die Jesus sprach,

Betracht in deinem Herzen.

Først da Koret er forstummet, følger Indledningssymfonien, der
alene udføres af Strygeinstrumenter, og med sine stille baarne
Klange virker ejendommeligt betagende.

„Det er,” siger Dommer1), „som om et Tæppe sagte løfter sig og viser
Menigheden Kristus paa Korset tillige med de Personer, som omgiver ham. Ved
Handlingens Slutning — hvor Symfonien gentages — sænker Tæppet sig igen
lige saa stille, hvorpaa Menigheden endnu en Gang giver sine Følelser og
Betragtninger Luft i det herlige, smukt skrevne Slutningskor: „Wer Gottes Marter
in Ehren halt”1).

I selve Evangeliet er alle de enkelte Personers Tale udtrykt i
et ariost Recitativ. Kollekttonen er fuldstændig opgivet. Den
traditionelle Flerstemmighed kommer kun endnu til Anvendelse i
enkelte Øjeblikke, som f. Eks. lige henimod Slutningen, hvor en
Solokvartet efter Jesu sidste Ord overtager Evangelistens Parti og
synger: „Und als er das gesagt hatte, neigete er das Haupt und
gab seinen Geist auf.” Af Kor findes der slet ingen udenfor det
nævnte Indledningskor og det afsluttende Kor. Som en
Mærkværdighed ved „de syv Ord”, maa det endnu fremhæves, at Schiitz,
ligesom senere Bach i Matthæuspassionen, konsekvent giver
Jesu Tale Ledsagelse af en Strygekvartet, mens han som
Baggrund for Evangelistens og de andre Personers Tale overalt kun
benytter Orgelet. Herigennem og ved Værkets Deling i 1) Den
evangeliske Fortælling og 2) de reflekterende Kor, som repræsentere 1 2

1) „Geschichte der Musik”.

2) Det sidste Vers af den Salme, som var underlagt Indgangskoret.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0399.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free