- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
378

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tidligere musikalske Behandlinger af Lidelseshistorien, det er i deres
Benyttelse af en Bække livfulde dramatiske Kor (Turbae).
Pøbelens vilde fanatiske „Korsfæst ham“, Disciplenes ængstelige
„Herre, er det mig?“ det haanende Raab „Vær hilset, Du Jødernes
Konge", kort sagt, alle de Kor, som findes indførte i Handlingen,
ere saa karakteristisk tegnede, at man ved at høre dem uvilkaarligt
føler sig hensat midt i Begivenhedernes Gang. Det er ikke bredt
udarbejdede Kor i polyfon Stil, men korte, dramatiske Sætninger;
det er netop den koncise Kortfattethed, der bringer disse Kor til at
virke saa naturligt som Følelsesudbrud, fremkaldte af
Øjeblikkets Situation (se Musikbilag).

Schiitz har i disse Turbae efterladt sig en Bække Mesterværker
i den dramatiske Korstil; han aabenbarer sig paa dette Punkt ikke
alene som en betydningsfuld Forløber for Bach, men ogsaa for
Händel, hvis Tyngdepunkt som Oratoriekomponist som bekendt
netop ligger i den dramatisk udtryksfulde Korsang.

Schutz’s „evangeliske Historier" ere i Virkeligheden paa én
Gang banebrydende for Bach’s Passion og for det tyske Oratorium;
paa en vis Maade staar de endogsaa det sidstnævnte nærmere, end
de staar hint. Om „Opstandelsen" ved man, som ovenfor bemærket,
at den ikke engang var bestemt til kirkeligt Brug; til Begrebet
strengt kirkelig svarer overhovedet slet ingen af Schutz’s
„Historier". Spitta gør1) i denne Betning i Særdeleshed opmærksom
paa den Omstændighed, at den evangeliske Koral, som i den Bach’ske
Passion er Kompositionens egentlige Kærne og giver denne sit
afgjort kirkelige Præg, hos Schiitz træder paafaldende stærkt i
Baggrunden. Det er ganske vist ikke helt umuligt, siger han, at Schutz
nu og da kan have ladet Menigheden træde ind med en til
Indholdet passende Koral, men der findes intet Bevis for, at noget
saadant virkelig har fundet Sted. Selv paa den motetteagtige
Bearbejdelse af Kirkemelodien findes der i Schutz’s „Historier" kun ét
Eksempel2). Hvor Schutz nu og da benytter en gammel
Kirkesang, komponerer han den paa ny (jvnf. ovf. „Da Jesus an dem
Kreutze stund"); af den oprindeligt tilhørende Melodi gør han
kun undtagelsesvis Brug. Bach tilstræber i sine Passioner
fremfor alt at vække Andagt; det er hos ham det lyriske Element,

l) Die Passionsmusiken v. Seb. Bach u. Heinr. Schutz. Hamburg 1893.

’) Slutningskoret af Johannespassionen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:45:23 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free