- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
380

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hovedværk, de saakaldte: „Symfoniae sacrae“, hvis tre Dele
(udkomne 1629, 1647 og 1650) ligeledes omspænde en længere Periode
af den mærkelige Mesters Liv.

Den første Del af dette værdifulde Værk var et umiddelbart
Resultat af Schutz’s andet Besøg i Venedig. Man føler i denne
Musik, hvor levende han ved denne Tid er opfyldt af den ny
Musikart, som han nu omsider har lært at kende paa nært Hold.
Monteverdi’s Værker har nys aabenbaret ham en hel Verden af ny
Kunstmidler, som han higer efter at bringe til Anvendelse.
Selvstændige Instrumentalstykker veksle i denne første Del med
Recitativer og udtryksfulde Solosange, og det hele faar ved en rig
Anvendelse af kromatiske Toneforbindelser og en friere Brug af
Kirketonearterne, en forholdsvis moderne Karakter.

Trods sin Begejstring for den ny Musikretning vedblev Schutz dog altid
ogsaa at holde den ældre klassiske Musikstil højt i Ære. Dette lader sig ikke
alene bevise af hans gentagne Udtalelser om, at en Komponist, før han forsøger
sig i den ny Kunststil, nødvendigvis maa være fuldt fortrolig med den klassiske
a-capella-Sang, men ogsaa af talrige Eksempler i hans senere Værker1).

Af alle Schutz’s Kompositioner staar upaatvivlelig det 3die
Bind af hans „Symphoniae sacrae“ højest. Intet Sted kommer
hans Ejendommeligheder saa klart for en Dag som her.
Hovedparten af de i dette Værk indeholdte Musikstykker behandle smaa
Scener ud af det ny Testamente, som f. Eks. Gabriels Forkyndelse
af Jesu Fødsel, Jesu Besøg i Templet som Barn, Farisæeren og
Tolderen, Pauli Omvendelse o. fl. Det er, om man vil, Oratorier i
lille Maalestok, i alt Fald indeholdes der i dem, ligesom i de før
omtalte „evangeliske Historier11, betydningsfulde Spirer til
Udviklingen af denne Musikform. Schutz benytter i dette Værk ligesom
i sin Tid i Davidssalmerne et Hovedkor, der i afgørende Momenter
faar Støtte af et fuldstændiggørende Kor. Instrumentalledsagelsen
udføres som oftest af et Orgel og to Violiner.

„Pauli Omvendelse" begynder med, at to Basslemmer af det seksstemmige
Hovedkor istemmer Raabet: „Saul, Saul, hvorfor forfølger Du mig?" De andre
Stemmer og Violinerne gentager Sætningen, som derefter optages af begge
Korene. Disse træder ind med fuld Kraft, men synger efterhaanden svagere og
svagere, indtil Sangen omsider toner ud i et pianissimo. Ganske svagt intonere

J) Se f. Eks.: „Musicalia ad chorum sacruru" (Dresden 1648), „12 geistliche
Gesänge" (Dresden 1657) o. s. v. i Heinr. Schutz’s samlede Værker, udg. af
Ph. Spitta (kgl. Bibi.).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free