- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
433

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Siena og Michel Danican. Den sidste blev Stamfader til en
hel Musikerslægt, af hvilken igen adskillige Medlemmer udmærkede
sig som fortrinlige Fløjte-, Obo- og Fagotvirtuoser. Et senere
Medlem af Familien Danican var Frang ois André Danican,
ogsaa kaldet Pliilidor, en af den franske Opera comique’s tidligste
Repræsentanter.

Mens Oboen maatte til Italien for at faa sin Teknik
udviklet videre1), tog senere Tyskland sig specielt af Fløjten, hvis
Teknik der blev udviklet
betydeligt af Dresdner
Fløjtenisten Buffardin og dennes
store Elev, Johann Joachim
Quanz.

Johann Joachim Quanz
var Søn af en Smed i Oberscheden
og begyndte sin Løbebane som
tarvelig Statsmusikant. Da han i Aaret
1716 kom til Dresden og der fik at
høre, hvad det sachsiske Kapel kunde
yde, tabte han imidlertid ganske
Smagen for den professionelle
Musikdyrkelse og satte sig for at blive
Kunstner i Ordets ædlere Betydning.

Kun to Aar senere opnaaede han at
blive optaget som Oboist i det
kongelige polske Kapel, der all i alt var
sammensat af tolv Musikere og
afvekslende musicerede i Dresden og
i Warschau. Det gik dog snart op
for ham, at han hverken som
Oboeller Violinspiller8) vilde kunne
tilkæmpe sig nogen Særstilling blandt disse dygtige Kapelmusikere, og saa valgte
han i Stedet at kaste sig over Fløjtespillet. Med Buffardin som Vejleder
udviklede han sig nu i Løbet af mærkværdig kort Tid til en eminent Fløjtevirtuos.
Siden besøgte han i Følge med den polske Gesandt Lagnasco Italien, hvor han
i Rom fandt Lejlighed til at studere Kontrapunkt hos Gasparini, og ellers
rundt om i de italienske Byer gjorde Bekendtskab med en stor Del af denne
Tids musikalske Berømtheder. Hans Oplevelser paa denne Rejse, der blev
forlænget med et Besøg i Paris og London, findes skildrede i hans Selvbiografi i *)

*) Brødrene Besozzi oprettede i Aaret 1730 i Turin en Skole for Obospil.

2) Som oprindelig professionel Musiker var han fra Barnsben vel bevandret i

Behandlingsmaaden af de fleste Orkesterinstrumenter og var især en dygtig

Violinspiller.

Illustr. Musikhistorie. I.

28

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free