- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
443

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lidt efter lidt fik ogsaa de dannede Musikere Interesse for den
saaledes omdannede og udvidede Dansesuite, og de søgte saa
omsider at forædle den til en Kunstform. De tyske Klavérspillere
førte an, de italienske Violinspillere fulgte efter, men ingen af dem
greb Sagen an paa den rette Maade. Tyskerne anvendte altfor
megen Flid paa Satsen, Italienerne svælgede for meget i Melodien;
begge Parter glemte, at det i Dansene først og fremmest kommer
an paa Rytmen, thi det er Rytmen, som giver Dansen sin
Karakter.

Det var først, da Franskmændene tog Sagen i deres Haand,
at Suiten fik det rette Sving; det var ogsaa hos dem, at den fik
sit Navn. Franskmændene bibeholdt den fra Tyskland overleverede
Rækkefølge af Dansene: AUemancle, Courrante, Sarabande og Gige,
men de indledte tidt Suiten med en Ouverture og indføjede mellem
de oprindelige Typer ofte ogsaa egne Danse, Gavotte, Menuet,
Passe-pied, Bourrée, Uigaudon, Chaconne.

Som Suite vendte Dansecyklus’en tilbage til Tyskland for der
at faa sin allersidste Afslibning hos Sebastian Bach og G. F.
Handel. Bach’s og Handel’s Suiter vise denne Genre paa
Højdepunktet; efter deres Tid gik Interessen fra Suiten efterhaanden
mere og mere over paa Sonaten.

Sonaten er af Navn endnu ældre end Suiten. Som det vil
erindres, forstod man ved den oprindelig (d. v. s. i det 16de og ved
Begyndelsen af det 17de Aarhundrede) i al Almindelighed kun et
Klangstykke, d. e. et af Instrumenter alene udført Musikstykke
(se ovf. S. 423). Saadanne Sonater, der gerne udførtes af et større
Antal Instrumenter og hovedsagelig virkede ved fyldige Harmonier,
anvendtes baade i Kirken, som Indledning til større Vokalværker
(Giovanni Gabrieli), og uden for Kirken som Taffelmusik. Formen
var vilkaarlig, først henimod Slutningen af det 17de Aarhundrede
træffer man som Regel Orkestersonaten delt i to Dele: en langsom
Sats efterfulgt af en hurtig; det er øjensynlig Lully’s Ouverture, som
her har vist Vejen.

Samtidig ses den Lully’ske Ouvertureform ogsaa bragt til
Anvendelse inden for Kammermusikken. Ved at fordoble den
todelte Form, saa der altsaa fremkom fire Dele, d. e. to Gange en
Andante og en Allegro, skabte den store italienske Violinmester
Archangelo Corelli den saakaldte Kirkesonate, Sonata da
chiesa, indrettet for Soloviolin med Orgelakkompagnement. Som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free